Terug

Blog

Wat is omnichannel? Dé strategie voor je fashion retail bedrijf

Ook in fashion retail draait alles om de ultieme klantbeleving. Het maakt niet uit waar jouw klant zich bevindt; de ervaring moet consistent en herkenbaar zijn. Zowel in de winkel als online op een smartphone mag een klant dezelfde service en aanbod ervaren. Kortom: een omnichannel strategie die past bij jouw merk, bij jouw klant, bij jouw organisatie.

In deze blog nemen we je mee hoe jij als e-commerce manager jouw fashion retail bedrijf kan laten groeien door middel van Unified Commerce. Dit doe je door het inzetten van slimme oplossingen zoals In-Store apps, CMS en OMS software. De Integration Suite (iPaaS) van Divide helpt jou om jouw bedrag een geïntegreerde winkelervaring te bieden.

Wat betekent omnichannel?

Laten we starten met het definiëren van Omnichannel. Jouw organisatie is omnichannel als alle kanalen waarbij een klant actief of betrokken is met elkaar verbonden zijn. Die verbondenheid zorgt voor een consistente, naadloze klantervaring, of jouw klant nu via de webshop, fysieke winkel, app of social media met jou in contact komt of is. Omnichannel gaat over het naadloos samenwerken van verschillende kanalen. Omnichannel gaat niet over het hebben of aanbieden van meerdere kanalen aan jouw klant.

De Omnichannel Integration Suite (iPaaS) van Divide biedt flexibiliteit in het koppelen van verschillende systemen waardoor kanalen met elkaar samenwerken. Hierdoor werken jouw CMS, ERP, POS en CRM moeiteloos met elkaar samen door middel van één integratie. Hierdoor beschik je altijd over up-to-date klantdata, voorraadinformatie en orderbeheer.

Omnichannel vs. Multichannel

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere klantkanalen, maar werken deze nog niet met elkaar samen? Dan gebruik jij een multichannel aanpak. We leggen je graag het verschil uit tussen een multichannel strategie en een volledig geïntegreerde strategie door beiden aan je uit te leggen.

Bij een multichannel strategie verkoop je producten via verschillende kanalen zoals een webshop, een fysieke winkel en social media zonder dat deze kanalen aan elkaar verbonden zijn. De klant heeft op ieder van deze kanalen een andere ervaring, beleving of service. Een klant koopt bijvoorbeeld iets online, maar kan het niet in de winkel terugbrengen. Of de voorraadstatus van de webshop is niet gelijk aan de voorraad van de fysieke winkel. Waardoor het product niet verkocht wordt bij een bezoek aan de winkel terwijl de klant dit wel verwacht.
Bij een omnichannel strategie zijn verschillende kanalen zoals een webshop, een fysieke winkel en social media volledig met elkaar verbonden. De klant heeft op ieder van deze kanalen dezelfde ervaring, beleving of service. Een klant bestelt bijvoorbeeld een product online en haalt het op in de winkel via de In-Store Pickups applicatie. De winkel weet dat de klant komt en kan de klant eventueel adviseren. Mocht het product op voorraad liggen in een fysieke winkel dan verzendt de winkel via de Ship from Store applicatie vanuit de winkel. Dankzij het realtime voorraadbeheer heeft de klant inzicht in voorraden en de locatie.
 
Een multichannel aanpak gebruikt meerdere kanalen. Een omnichannel strategie gebruikt meerdere kanalen in harmonie met elkaar, zodat klanten soepel kunnen schakelen tussen online en offline. De klant ervaart met een omnichannel strategie één klantbeleving.

Wat is Unified Commerce?

Met Unified Commerce zet je de volgende stap. Omnichannel richt zich op het verbinden van meerdere kanalen om jouw klant één beleving te bieden. Unified commerce zorgt ervoor dat alle interne systemen zoals klantdata, voorraadbeheer en orderverwerking ook samenwerken. Elke klantinteractie, zoals een aankoop of een vraag, wordt direct in alle, zowel online als offline systemen bijgewerkt.

Met Unified Commerce biedt je jouw klanten een soepele ervaring. Daarnaast kan je interne bedrijfsprocessen verbeteren en zorgen voor meer efficiëntie. Het real-time koppelen van jouw systemen is mogelijk met de Omnichannel Integration Suite (iPaaS).

Waarom is dit belangrijk voor fashion retail?

Het perfect samenwerken van meerdere kanalen is essentieel in de mode-industrie. Als een klant een product in jouw webshop ziet en wil weten in welke winkel deze op voorraad is, kan dit gecheckt worden met behulp van Realtime Voorraadbeheer. De klant heeft direct inzicht in de actuele voorraad. De Ship from Store functionaliteit maakt het mogelijk om de bestelling direct vanuit de winkel naar de klant te verzenden waardoor processen snel verlopen en de klanttevredenheid vergroot. De Integration Suite (iPaaS) werkt gegevens real-time bij waardoor jij controle ervaart over de vooraad, orders en klantdata. Hierdoor speel je sneller in op de behoeften en wensen van jouw klanten.

Hoe systemen samenwerken voor succes

Het succes van jouw strategie hangt af van de samenwerking tussen de systemen. Divide biedt je de volgende oplossingen: 
  • Divide.NOW | Bouw met ons eenvoudige CMS meertalige en multi-webshops die naadloos werken met fysieke winkels.
  • Headless API's | Koppel elk CMS met de Divide e-commerce oplossing en creëer een volledig geïntegreerd systeem.
  • Shopify, Shopware en Magento Integraties | Maak gebruik van krachtige platforms voor jouw online en fysieke kanalen.

Efficiënt orderbeheer met het Divide OMS

Het begint allemaal bij goed orderbeheer. Orders beheren is de basis van je strategie. Het Order Management System (OMS) van Divide helpt je bij het efficiënt beheren van bestellingen. Het Ordercirculatie Algoritme verbetert de verwerking van orders van aankoop tot levering.

Het Realtime Voorraadbeheer geeft je een duidelijk overzicht van de beschikbare voorraad in zowel de webshop als in de fysieke winkel.

Externe oplossingen voor klantdata

Een goede strategie begint bij uitstekende klantbeleving. Divide biedt oplossingen met een extern Customer Data Platform. Dit platform helpt jou bij het beheren van klantgegevens en het personaliseren van winkelervaringen. Loyaliteitsprogramma's en Mix & Match-functionaliteiten kunnen eenvoudig worden toegevoegd om klantloyaliteit te vergroten. Met onze Digitale Marketing tools bereik je klanten via meerdere kanalen en maken gerichte campagnes mogelijk.

Verkoop en kassasystemen

Het kassasysteem is onmisbaar in jouw strategie. Met de Kassasystemen Integratie verbind je online en offline verkopen. Met Weborders Afrekenen op de Kassa kunnen online bestellingen direct in de winkel afgerekend worden.

Backoffice oplossingen voor operationele efficiëntie

Het vergroten van operationele efficiëntie vereist robuuste backoffice-oplossingen. De Integration Suite (iPaaS) verbindt systemen, zodat klantinformatie, voorraad en bestellingen up-to-date zijn waardoor je efficiënter werkt en klanten sneller kan bedienen.

De In-Store Apps, zoals Ship from Store en In-Store Pick Ups, zijn praktische tools om je dagelijkse processen te versnellen. Door producten direct vanuit de winkel te verzenden of klanten online bestellingen snel en eenvoudig in de winkel te laten ophalen, verbeter je de klantervaring en de operationele efficiëntie van je organisatie.

Met de juiste integraties en apps kan je voorraadbeheer, orderverwerking en klantenservice optimaliseren, zodat je processen beter worden afgestemd en je bedrijf flexibel en schaalbaar blijft.
 

Conclusie

Volledige integratie van al je verkoopkanalen en processen is de toekomst voor fashion retail. Divide biedt de tools en oplossingen die bijdragen aan jouw strategie en deze te blijven verbeteren. De Digitale Sales Assistenten, Realtime Voorraadbeheer en de Integration Suite (iPaaS) zijn hierin de belangrijkste toepassingen. Meer weten? Neem vandaag contact op met Divide voor een vrijblijvend gesprek over hoe wij jouw strategie kunnen versterken.

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.