Terug
Blog Groei Europese e-commerce markten 11 september 2017 De cijfers van het European Ecommerce Report 2017 dat door Ecommerce Europe en de Ecommerce Foundation is gepubliceerd benadrukken dat verkopen in het buitenland kansen biedt. De omvang en groeipercentages nemen nog elk jaar toe. De West-Europese markt is met meer dan 50% aandeel veruit de grootste markt. Met de UK (197 miljard) en Duitsland (86 miljard) als grootste e-commercelanden. Oost- (+ 20%) en Noord-Europa (+ 18%) laten de grootste groei zien. Crossborder e-commerce is het snelst groeiende marktsegment binnen de gehele Nederlandse retailmarkt. Lees meer over crossborder e-commerce.
Van pioniersfase naar exponentiële groei Verkopen in het buitenland biedt kansen. Een onderbouwde aanpak toont aan dat de kansen om kunnen worden gezet in resultaat. Maar hoe te starten? Technisch met een vertaalde site (https://www.ej.nl/english/), een country-code top-level domain (https://www.epplejeck-reitsport.de/) of via buitenlandse consumenten bereiken via een Internationaal platfom (Amazon)? Alles zelf doen en op welk moment (gespecialiseerde) partners betrekken? Kennis is vereist, denk aan betaalgedrag, vindbaarheid (SEO en SEA), klantenservice, BTW, verzend- en retourverwerking, wetgeving, etc.
Belangrijk is om te voldoen aan vertrouwen in combinatie met culturele en juridische aspecten. Landspecifieke betaalmiddelen, keurmerken, verzendmogelijkheden en klantenservice worden gepresenteerd aan de voorkant. De orderafhandeling, financiële administratie t.b.v. belastingen en SEO inrichting (taalspecifieke rel=”alternate”) betreft de back-office welke dienen aan te sluiten in onder andere beheer en efficiëntie van processen.
België De Belgische markt is interessant door de geografische ligging en de Nederlandse taal, waar de Vlamingen 50% meer online besteden dan in Wallonië. Bezoek je deze website op een desktop en tablet (landscape) dan zie je op deze pagina een imagebeeld aan de linkerzijde van de BeCommerce Market Monitor. Het consumentenonderzoek van de Belgische belangenvereniging voor digitale handel. Af te lezen is dat online winkelen in België aan populariteit blijft winnen. In België wordt 17 procent van alle uitgaven online besteed. Waar het percentage in Nederland 22% betreft. Het online aandeel van zowel producten (9%) als van diensten (63%) neemt verder toe.
Amazon = Duitsland Het Amerikaanse Amazon heeft in West-Europa een marktaandeel van 5,7 procent. Dit komt mede door Duitsland waar ze meer dan 8 miljard omzet doen. De Duitse markt is na België vanwege de geografische ligging en omvang enorm interessant voor een internationale groeistrategie. En Duitsland is koploper binnen de fashion, 35,6 miljoen Duitsers kochten vorig jaar fashion online. Retailers lopen bij volume via Amazon op tegen de financiële en logistieke afhandelinge. Door weborders van Amazon naar het backoffice systeem te integreren wordt er een efficiencyslag geslagen. Online marketing tool Channable zorgt er voor dat de online bestellingen van verschillende verkoopplatformen centraal benaderbaar zijn en Divide is de ‘solutionpartner’ om de weg naar de backoffice te realiseren.
Welke kansen biedt het buitenland? Divide heeft veel ervaringen opgebouwd, zowel technisch als commercieel, om invulling te kunnen geven aan een uitbreiding naar onder andere België, Duitsland en de rest van Europa / wereld. Vraag een
vrijblijvende afspraak aan met een eerste analyse om inzicht te krijgen in de kansen welke het buitenland kan bieden.