Terug

Blog

Marktsegment Fashion uitgelicht in Markt Monitor

Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van 2017 28 procent meer uitgegeven aan het online aankopen van fashion ten opzichte van 2016. Totaal komt de omzet neer op 10,66 miljard euro, meldt de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor. Het aandeel van online bedraagt 12%, afgezet tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen. In 2016 was dat nog 10,6%. Negen op de tien Nederlanders boven 15 jaar kocht dit jaar online, wat neerkomt op 12,4 miljoen online kopers. Lees meer over de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen is uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL.

Top 5 Branches
De top 5 branches met de grootste groei in online bestedingen bestaat uit; Speelgoed, Health & Beauty, Fashion, Home & Garden en Eventtickets. In totaal groeien de online bestedingen binnen Fashion in de eerste 6 maanden van 2017 met 28 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.   

Verdeling online bestedingen naar devices.
De verdeling van online bestedingen naar devices bestaat in het onderzoek uit: 

•47% Laptop
•31% Desktop
•13% Tablet
•7% Smartphone
•1% Online in winkel (instore webshop aankopen). 

Flinke groei voor volwassen Fashion segment

Waar is de sterke groei aan toe te wijzen, hierbij 2 pijlers. Big Data en mobiele conversie toepassingen; 

1). Markt Monitor; het aandeel online aankopen gedaan via de smartphone is bovengemiddeld hoog in de productsegmenten Media & Entertainment (16 procent), Telecom (15%), Fashion (13%) en Food/Nearfood (13%).

Mobile only | Door het centraal stellen van de consument vinden er veel veranderingen plaats. Zoals nieuwe initiatieven en innovaties op gebied van mobiele toepassingen. Mobiel speelt een centrale rol in de strategie en toekomst van fashionretailers. Bij het benchmarken van bezoekpercentages en omzetaandeel (meer dan 30%) stevenen we af op een mobile-only toekomst. 

Lees meer over Mobile toepassingen van Divide met de 3 pijlers user experience (UX), features en performance.

2). Markt Monitor; online bestedingen en aankopen van Nederlanders van 15 jaar en ouder nemen al jaren elk kwartaal toe. Als we de cijfers van dit jaar vergelijken met die van twee jaar geleden, zien we dat ten opzichte van het eerste half jaar van 2015 (HY1 2015) het aantal aankopen inmiddels met 38% is gestegen en de bestedingen met 31%.


Loyalty
| Loyale klanten besteden meer en na ieder bezoek neemt de kans dat zij nóg een keer terugkomen, fysiek of online, toe. 

Het centraal stellen van de consument over de verschillende kanalen heen brengt veranderingen met zich mee. De ontwikkelingen vragen van bedrijven dat ze creatief omgaan met de mogelijkheden van nieuwe technologie en vervolgens binnen een omnichannel strategie een visie en roadmap opstellen die past bij hun organisatie. De big-data omgeving welke we toepassen voorziet in alle relevante (e)commerce koppelingen en is bedoeld om het fysieke en online consumentengedrag in kaart te brengen. Er is binnen de fashion retail grote hoeveelheden gegevens beschikbaar. De uitdaging is om grip op Big Data te krijgen en deze effectief te combineren en te ontsluiten. Divide heeft een model ontwikkeld om een retailorganisatie met fysieke winkels stap voor stap te helpen bij de transformatie en integratie van digitale- en fysieke kanalen. Van Big data naar Smart data. Waar staat jouw organisatie?

Gebruik van digitale toepassingen op de fysieke winkelvloer
Goed om terug te lezen is het aandeel webshop aankopen op de fysieke winkelvloer. Er zijn volgens het CBS nagenoeg evenveel online als offline winkels: 8720 tegen 9000. Maar als je kijkt naar de totale omzet die kledingwinkels maken, is het aandeel dat online wordt aangeschaft relatief laag. Consumenten verwachten op vlak van service, aanbod en synergie tussen off- en online elk jaar meer. De lat ligt hoog en samenwerken is de sleutel om een nieuwe standaard te realiseren waar een win-win ontstaat voor de consument, retailer en leverancier.

De voorspelling is dat de helft van de retailverkopen in 2020 web-gerelateerd zal zijn. Het aandeel (instore)webshop zal verder groeien. Onderzoek onder 8 fashion retailers van Divide welke tablet assistant sales en Stockbase op de fysieke winkelvloer toepassen is het aandeel 15%. Beter geïnformeerd personeel op de winkelvloer werkt immers conversie verhogend. Divide bedenkt en (door)ontwikkelt diverse toepassingen om personeel te ondersteunen, zoals de Your Sales Assistant van SPORT 2000.   

Bron cijfers; Thuiswinkel Markt Monitor; het onderzoek naar online consumentenbestedingen welke wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL.

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.