Terug

Blog

Groei online bestedingen in kleding en schoenen zet onverminderd door

In opdracht van Thuiswinkel.org heeft GfK kunnen concluderen dat Nederlandse consumenten in 2016 voor € 20,16 miljard euro hebben besteed bij webwinkels. Ten opzichte van 2015 stijgt de omzet met 23%. Kleding (+ 37%) en schoenen (+ 48%) laten een bovengemiddelde groei zien. Online werd er voor € 926 miljoen aan schoenen gekocht, in 2015 was dat nog € 642 miljoen (bron:Thuiswinkel Markt Monitor | thuiswinkel.org). Waar is de groei aan toe te wijzen en liggen de kansen, los van een stijgend consumentenvertrouwen en een aantrekkende economie?

Mobile shopping is Fashion shopping
De customer journey wordt steeds digitaler en interactiever. Mobiel is al lang niet meer alleen een oriëntatie- en verkoopkanaal, maar een integraal deel van de strategie en toekomst van fashionretailers. Branche breed vond in 2016 nog geen 10 procent van alle online betalingen via een mobiele telefoon plaats (bron: E-commerce Payment Monitor). De fashion e-commerce wijkt hier sterk van af, in een benchmark onderzoek door Divide van 30 webshops met meer dan 2 miljoen euro omzet per jaar vond gemiddeld 30% van de transacties via een smartphone plaats.

Resultaat
Met de technische (door)ontwikkelingen van de user experience (UX), features en performance spelen we in op mobile first strategieën. Ook in 2017 zet de mobiele groei onverminderd door, zie onderstaande praktijkvoorbeeld | 2016 VS 2017 bron Google Analytcis:

De kortste route naar de juiste boodschap op het juiste moment
Marktonderzoek van Divide onder twaalf fashion retailers toont aan dat e-mail een grote rol speelt binnen de marketingkanalen. Gemiddeld is meer dan 19% van de opbrengsten en meer dan 26% van de online traffic is uit Google Analytics te meten. Hierbij zijn de indirecte invloeden van het effect van e-mailcampagnes in de fysieke winkels niet meegerekend.

E-mail kan binnen de fashion retail nog beter worden ingezet en zal een nog belangrijkere plaats innemen in de marketingmix. Door het gebruik van meerdere en overkoepelende kanalen binnen fysiek en online is een omnichannel aanpak en architectuur gewenst.

Een stapsgewijze opbouw en inzet naar geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mailcampagnes is mogelijk en haalbaar. Daarom helpen wij retailers bij de inrichting en koppeling van de big data omgeving en via e-mailmarketing de klantcontacten te optimaliseren. Zie onderstaande praktijkvoorbeeld | 2016 VS 2017 bron Google Analytcis. Voor en na inzet omnichannel architectuur + consultancy e-mailmarketing:

Kansen
Daar waar de fashion markt in 2017 een omzet plus noteert van 30% in kwartaal 1 resulteert de aanpak van de business unit Omnichannel van Divide in een significant betere score. Samen een sterke en realistische omnichannelstrategie vormen? Met de business unit omnichannel helpen we retailorganisaties met een bewezen multidisciplinaire aanpak.

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.