Terug
Blog Online verlanglijst converteert in fysieke winkel 17 april 2017 Het proces van oriëntatie naar aankoop is niet meer te vatten binnen één journey. Er is een diversiteit aan gedrag, devices en communicatiemiddelen voor, tijdens en na een aankoop. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat meer dan een derde van de verkoop in fysieke winkels wordt beïnvloed door het gebruik van een mobiele apparaten. De oriëntatie fase is ook de enige fase waar meer gebruik wordt gemaakt van het online kanaal dan van het fysieke kanaal. Lees meer over de 'wishlist' functionaliteit welke een succesvolle brug slaat tussen online en fysiek.
In het winkelgedrag van de consument lopen online en offline naadloos in elkaar over. Consumenten kiezen simpelweg de manier van winkelen die bij hun situatie, tijd en plaats past. Een toepassing welke wordt toegepast binnen fashion webshops is het toevoegen van een artikel aan een ‘wensenlijst’ of ook wel ‘favorieten’, 'verlanglijst' en ‘wishlist’ genoemd.
Een online wishlist maakt het bewaren van ideeën en impulsen makkelijker. Bij terugkomst op de webshop is de wishlist te raadplegen. Deze functie is ook erg handig voor online oriëntatie. De bezoeker kan zo eenvoudig een lijstje creëren zonder eerst te moeten inloggen of een account aan te maken. Praktijkvoorbeelden waar de wishlist functionaliteit wordt ingezet zijn The Stone, Smit Mode en Epplejeck.
Webrooming VS showrooming
Onderzoek in 2014 van ABN Amro bevestigde het al. Uit het onderzoek bleek dat consumenten (uiteraard) niet zonder fysieke winkels kunnen. 'Het groeipotentieel ligt bij de fysieke retailer die bereid is te investeren in cross channel en hiermee klanten de mogelijkheid biedt te profiteren van het beste dat beide werelden bieden en zichtbaar aanwezig te zijn waar de zoektocht van de consument begint."
Webshop bezoekers die in hun directe omgeving ook een fysiek winkelfiliaal van de webshop kunnen bezoeken blijven significant langer online en bekijken meer pagina's. Er is dus geen sprake van of/of. Het is en/en. De wishlist functionaliteit draagt hier aan bij.
Meer informatie om online en fysiek nog beter te integreren en te versterken? De volgende stap is zo gemaakt. Wij helpen graag.