De Ecommerce Foundation, in samenwerking met BeCommerce, verwachten dat de e-commerce verkopen dit jaar met 16,5 procent zullen toenemen om zo een totale omzet van 9,6 miljard euro te bereiken. Vorig jaar hebben 6,9 miljoen Belgen (74% van de bevolking) op z’n minst een aankoop online gedaan. Qua producten zijn met name kleding, telecom en media & entertainment de populairste productcategorieën.
Marktonderzoek
Verkopen in het buitenland biedt kansen. Een onderbouwde aanpak toont aan dat de kansen om kunnen worden gezet in resultaat. Centrale vraag is ‘welke markt is geschikt voor mijn producten?’ Die vraag gaat gepaard met een gedegen aanpak en marktonderzoek.
Belgische webshop .be
De Belgische markt is interessant, waar ook Nederlandse webshops zich meer en meer op zullen gaan richten. Lees de nieuwsberichten op andere Twinkle waar Bol.com, Only for Men en Wehkamp groei realiseren in België. De Belgische e-commerce markt heeft de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt. Belgische retailers hebben steeds meer last van buitenlandse concurrentie; in aanbod, techniek en wetgeving. Volgens BeCommerce, de Belgische vereniging van online retailers, vloeit 42% van de online bestedingen naar het buitenland.
Back-office
Over het algemeen kopen consumenten ‘liever’ producten via lokale webshops. Daarom is het belangrijk om te voldoen aan vertrouwen in combinatie met culturele en juridische aspecten. Land specifieke betaalmiddelen, keurmerken, verzendmogelijkheden en klantenservice worden gepresenteerd aan de voorkant. De ordeafhandeling, financiële administratie t.b.v. belastingen en SEO inrichting (taalspecifieke rel=”alternate”) betreft de back-office welke dienen aan te sluiten in onder andere beheer en efficiëntie van processen.
Welke kansen biedt het buitenland?
Divide heeft veel ervaringen opgebouwd, zowel technisch als commercieel, om invulling te kunnen geven aan een uitbreiding naar onder andere België, Duitsland en de rest van Europa / wereld. Vraag een vrijblijvende afspraak aan met een eerste analyse om inzicht te krijgen in de kansen welke het buitenland kan bieden.
Bron (marktcijfers); Ecommerce Foundation