Terug
Blog EAN verplicht voor Google Shopping vanaf 16 mei 23 februari 2016 Vanaf de herfst van 2015 waren adverteerders verplicht GTIN-codes op te nemen voor 50 merken die Google had aangewezen als zijnde verplicht. Vanaf 16 mei komen er nog meer merken bij...
Wat is een GTIN? GTIN staat voor ‘Global Trade Item Number’ en maakt dat een bepaald product wereldwijd kan worden geïdentificeerd. Een GTIN is de waarde van een barcode die wordt gebruikt als artikelcodering in winkels ten behoeve van kassa-afhandeling en voorraadadministratie. EAN is bijvoorbeeld een veelgebruikte term voor een GTIN.
Wat is het gevolg? Deze update vanuit Google heeft als gevolg dat adverteerders goed moeten kijken naar de automatisering. Heb ik al een import / pricat vanuit mijn leverancier en staat daar een GTIN / EAN / extern artikelnummer in? Wordt deze ook doorgestuurd naar de webshop of blijft deze ergens hangen? Last but not least: Komt deze ook aan bij Google via een feed? De filosofie van Google is dat als een fabrikant een GTIN heeft toegewezen, dan moet deze er bij staan in de feed. Mede hierdoor wordt prijsvergelijking (EAN is uniek op kleur - maat variant niveau) heel veel makkelijker voor Google. Ga je hier niet in mee? Dan zul je het moeten doen met minder producten op Google Shopping.
16 mei 2016 begint de handhaving van deze GTIN-codes
Bron |
Multiply