De tekstkoppen ‘Familiebedrijven als redders in crisistijd’ kwamen afgelopen maanden veelvuldig voorbij. Divide kent binnen Fashion Heroes veel familiebedrijven welke omnichannel omarmen en inspelen op technologische vernieuwingen. Divide is trots te werken voor de grootste zelfstandige fashionondernemers van Nederland (Van Tilburg) en België (Vatana) tot van huis uit fysieke retailers die vol passie de online en offline integratie aan gaan.
Van Tilburg Nistelrode
Van Tilburg is de grootste, onafhankelijke moderetailer van Nederland. Van Tilburg
heeft 365 mensen in dienst, een aanbod van meer dan 700 merken en breidt in 2016 uit met 750 vierkante meter fysieke winkelruimte. Divide heeft in 2015 de nieuwe webshop gerealiseerd en bouwt met o.a. optimalisaties, collectie uitbreidingen via Stockbase en koppeling van webshop aankopen aan de fysieke kassa verder aan het online integratie succes.
E-commerce voor Vatana
Divide gaat voor het familiebedrijf Vatana, dat sportartikelen, schoenen en speelgoed verkoopt, e-commerce integreren met o.a. een volledig nieuwe responsive design webshop gekoppeld aan de ERP-omgeving. Vatana gaat naast online ook fysiek uitbreiden. Aan de Sellekaertsstraat in Overpelt zal tegen april 2016 een nieuwe vestiging van bijna 8.000 m2 opengaan. De nieuwe winkel zal 6.000 m2 groot zijn, aangevuld met kantoren, personeelsfaciliteiten en 1.000 m2 opslagruimte.
Loyaliteit met innovatie door familiebedrijven
Onderstaand 3 innovaties door familiebedrijven, met een grote fysieke winkelruimte locatie;
Bigdata door van Westen mannen
van Westen mannen is met 800 vierkante meter de grootste mannenmodezaak van Zeeland. De broers Johan en Peter zijn de derde generatie in de winkel welke sinds 1923 bestaat.
Johan van Westen "Service zit in ons DNA, die leveren we online en offline, want die werelden groeien steeds meer naar elkaar toe."
Veranderingen rond een betere klantenbinding op basis van bigdata en digitale innovaties (bijv. klantherkenning d.m.v. iBeacons) zijn binnen de fashion retail actueel. Bij van Westen zijn de loyalty (app) en ERP-gegevens gekoppeld aan één big data hub waaruit marketingacties zoals app push-berichten en geautomaiseerde e-mailmarketing worden aangestuurd.
Nee-verkoop minimaliseren door Only for Men
Bij Mensperience – een superstore van 1350 m2 in Doesburg van Only for Men – staat de beleving van de man centraal. Binnen dit totaalconcept is niet alleen ruimte voor een omvangrijke collectie kleding met onder meer 28 interne merkenshops in casual, jeans en kostuums: ook schoenen, accessoires, persoonlijke verzorging en verrassende gadgets zullen bijdragen aan de unieke beleving. Duidelijk, ongedwongen en efficiënt. Gemak en service spelen daarbij een hoofdrol.
Instore webshop | Een webshopzuil biedt de mogelijkheid om consumenten in een plaatselijk winkelfiliaal te bedienen met een uitgebreider en dieper (online webshop) assortiment. Via de webshop zuil kunnen producten en maten worden bestelt welke niet fysiek aanwezig zijn in het filiaal maar wel binnen de organisatie of de leverancier via Stockbase. Door middel van Divide.Connect wordt de weborder direct afgerekend op de kassa in de fysieke winkel.
Crosschannel loyalty door Roetgerink Mode en Schoenen
Roetgerink Mode en Schoenen is in 160 jaar uitgegroeid tot dé Modestraat van Twente. Een familiebedrijf met een oppervlakte van ruim 6500 m2. Het loyaliteitsprogramma van Roetgerink wordt zowel in de fysieke winkel als online in de webshop toegepast, voor volledige of gedeeltelijke betaling van gespaarde loyalty punten. Consumenten kunnen daarnaast realtime het spaarsaldo opvragen in de online ‘mijn account’ klantomgeving.
Ook starten met de integratie van online en offline? het start met de de vraag wat u wilt bereiken, los van technische afhankelijkheden. Kortom: doelen stellen en overzicht houden.