Terug

Blog

Kansen buitenlandse markten

Het land van herkomst van een webshop (retailorganisatie) heeft grote invloed op de geografische bezoekers. Dit komt voort uit onder andere de lokale naamsbekendheid, herkomst nieuwsbrief abonnees en organische traffic vanuit zoekmachines welke taal-gerelateerd zijn. Webanalyseprogramma’s zoals Google Analytics biedt inzichten waar bezoekers geografisch vandaan komen, op plaats-, provincie- en landniveau.

Nederlandse webshops genereren ‘standaard’ een aantal procent bezoekers uit het buitenland. Benchmark laat zien dat buitenlandse bezoekers op Nederlandse webshops veelal uit België en Duitsland komen. Deze bezoekers komen zonder een buitenlandstrategie veelal voort uit organisch zoekverkeer wat met name product gerelateerd is. Met betaald zoekverkeer is gericht op locatie te adverteren. Denk aan Google AdWords waar bijvoorbeeld geografisch te targetten is op Vlaanderen en het Duitse grensgebied.

Marktonderzoek
Verkopen in het buitenland biedt kansen. Een onderbouwde aanpak toont aan dat de kansen om kunnen worden gezet in resultaat. Centrale vraag is ‘welke markt is geschikt voor mijn producten?’ Die vraag gaat gepaard met een gedegen aanpak en marktonderzoek.

België
De Belgische markt is interessant, waar ook Nederlandse webshops zich meer en meer op zullen gaan richten. Lees de nieuwsberichten op andere Twinkle waar Bol.com, Macintosh en Wehkamp groei realiseren in België. De Belgische e-commerce markt heeft de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt. De online consumentenbestedingen kwamen in 2015 uit op 2,3 miljard euro, in 2013 was dit nog 1,8 miljard euro. Belgische retailers hebben steeds meer last van buitenlandse concurrentie; in aanbod, techniek en wetgeving. Volgens BeCommerce, de Belgische vereniging van online retailers, vloeit 42% van de online bestedingen naar het buitenland.

Back-office
Over het algemeen kopen consumenten ‘liever’ producten via lokale webshops. Daarom is het belangrijk om te voldoen aan vertrouwen in combinatie met culturele en juridische aspecten. Land specifieke betaalmiddelen, keurmerken, verzendmogelijkheden en klantenservice worden gepresenteerd aan de voorkant. De ordeafhandeling, financiële administratie t.b.v. belastingen en SEO inrichting (taalspecifieke rel=”alternate”) betreft de back-office welke dienen aan te sluiten in onder andere beheer en efficiëntie van processen.

Welke kansen biedt het buitenland?
Divide heeft veel ervaringen opgebouwd, zowel technisch als commercieel, om invulling te kunnen geven aan een uitbreiding naar onder andere België, Duitsland en de rest van Europa / wereld. Vraag een vrijblijvende afspraak met eerste analyse aan om inzicht te krijgen in de kansen welke het buitenland kan bieden.
De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.