Op 26 november verzamelden alle fashion heroes zich in het Philips Stadion te Eindhoven want daar vond de vierde editie van het Fashion Heroes-event plaats. Op deze locatie wordt topsport bedreven en dat is precies wat fashionondernemers ook iedere dag doen. Met een volledig vernieuwd programma was er voor iedereen wat wils: er waren parallelsessies voor retailers en wholesalers en begenadigde sprekers als Johan van Westen en Toon Gerbrands. Het bleken de juiste ingrediënten te zijn voor een geslaagd event want de vierde editie werd bezocht door ruim tweehonderd fashion heroes.
Wie is jouw fashion hero? Die vraag is het startsein voor een inspirerende dag voor alle aanwezigen. De antwoorden leiden tot een superbrainstorm waarbij inspiratiebronnen worden gedeeld met branchegenoten. Eén van de genoemde helden is ‘van Westen mannen’. Mede-eigenaar Johan van Westen is aanwezig en doet het geheim van zijn succes uit de doeken: “Wat je doet, komt voort uit wie je bent en niet andersom” luidt zijn credo. “Technologie helpt een retailer om te groeien. Je bereikt een breder publiek en dat leidt tot meer verkopen. Niet alleen in de winkel, maar ook op de webshop.” Deze informatie raakt de juiste snaar: via Twitter liet één van de aanwezigen weten: “Van Westen als de grootste retailinnovator.”
Franky Oosterhof, onlinemarketeer bij TopVintage.nl legt uit hoe de organisatie als is uitgegroeid van exclusieve vintagewebshop naar toonaangevende online retroboetiek. De ‘pure player’ maakte binnen zeven jaar een enorme groei door. “Voorwaarde is dat alle processen meegroeien”, vertelt hij. En dus werd het inventariseren op een whiteboard met gekleurde stiften vervangen door een geavanceerde technologische oplossing. Daarnaast meldt Franky: “Als pure online speler moet je je onderscheiden. Bij ons wordt alle kleding dan ook doorgepast en op een prikkelende manier gefotografeerd of zelfs gefilmd. Beeld zegt immers meer dan duizend woorden.”
Voor Retail en Wholesale
Naast drie keynotes bevat het programma tevens drie parallelsessies met elk drie thema’s die de technologische ontwikkelingen in de fashionindustrie aanstippen. Denk hierbij aan presentaties over de Stockbase-innovatie, nieuwe inzichten in je organisatie met behulp van dashboarding (Multiply), de relevantie van big data (2factors), de versmelting van wholesale en retail, omnichanneltoepassingen in de praktijk (beide ACA) en slim inkopen met de OrderWriter-app (Nyon). Het animo voor de sessies was gelijk verdeeld wat erop duidde dat zowel retailers als wholesalers hun hart konden ophalen.
De maakbaarheid van succes
Ondernemen in de fashionindustrie is topsport. Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV laat zien hoe je een topsportcultuur in een organisatie kunt realiseren en daarmee succes kunt behalen. “Succes is maakbaar” laat hij weten. “Excuses zijn vertragend en zinloos. De weg naar succes is bezaaid met obstakels en opgeven of ontwijken is geen optie. Het aangaan van de uitdaging en weerbaarheid tonen is een voorwaarde om succes te behalen.” Deze instelling van Gerbrands is voor veel ondernemers een inspiratie om de organisatie weer op scherp te zetten. Paul Janmaat doet er nog een schepje bovenop door in All Blacks-outfit op het podium te verschijnen en de haka te doen. Niet veel later doen alle fashion heroes met hem mee, klaar voor de strijd om te blijven ontwikkelen en een fashion hero te blijven.