Terug

Blog

Conversie optimalisatie met Feedbacktools

Hoe ervaren bezoekers de webshop? En wat zijn de mogelijkheden om die ervaringen te verbeteren? Google Analytics data geeft inzichten wat bezoekers doen, feedbacktools hoe ze het doen! Conversie optimalisatie wordt binnen Divide optimalisatie trajecten constant en procesmatig toegepast. Lees meer over de praktijkcases van Rubbermagazijn en The Stone waar de gebruikersfeedback is toegepast en functioneel is doorgevoerd met als resultaat conversie optimalisatie.

Hoe beter je bezoekers leert kennen hoe meer impact je kan bereiken
Leert extra inzichten te creëren in wie je bezoekers zijn, wat ze doen en waarom. Heatmaps, recordings, funnel, survey’s en polls bieden inzichten om kansen te vinden en vervolgens conversies te verbeteren door site aanpassingen door te voeren.

Conversie optimalisatie proces 

Divide en Multiply helpen met inrichten, testen en laten vervolgens de statistieken voor zichzelf spreken. Conversie optimalisatie is een ongoing proces, waarbij we pragmatisch en stap voor stap werken aan het verbeteren van het rendement.

1). Start | Fysieke afspraak Divide en Multiply, onderwerpen op hoofdlijn;
     • Doelen en hypotheses stellen;
     • Inrichtingsmogelijkheden afstemmen;
     • Tijdsplanning | analyseperiode, presentatie en evaluatie data.
2). Inrichting en Analyse
3). Presentatie – brainstorm
4). Evaluatie - vervolg sessie planning 


Functionaliteit uitgelicht | Feedback Polls

Door middel van Feedback polls kun je bezoekers een vraag stellen, bijvoorbeeld waarom een bezoeker afhaakt in het check-out proces. Je kunt een vraag stellen en vervolgens kiezen uit verschillende antwoordtypes; tekstregel, tekstvak of multiple choice.

Praktijkvoorbeeld rubbermagazijn.nl | check-out proces met een tekstvak feedback pop-up
Bij het verlaten van het check-out proces licht een pop-up op, zie onderstaande screenshot links onder, waar bezoekers feedback kunnen geven.

 

RESULTAAT | Bij de analyse kwam naar voren dat de vraag naar 'achteraf betalen' bij 1 op de 10 feedback onderwerpen terug kwam. Rubbermagazijn heeft met de realisatie van de achteraf betaalmethode Billink een groei van het conversiepercentage met 18% (cijfers eerste week) kunnen realiseren.

 

Functionaliteit uitgelicht | Visitors playback 
Van bezoekersessies kunnen muisbewegingen, muisklikken, scrollbewegingen en toetsaanslagen worden opgeslagen en per device worden geannalyseerd. Het biedt inzichten wat bezoekers op de site doen, hoe ze navigeren, waar ze op klikken en hoe ze door pagina’s scrollen. Op basis van de visitor playback is het mobiele navigatie menu geoptimaliseerd;

RESULTAAT | The Stone heeft met de usability verbetering rond de mobiele filters voor smartphone en tablet (portrait) een groei in bezoekduur en conversie weten te realiseren op mobiele apparaten.

Expert Review
Meer informatie over succesvolle praktijkvoorbeelden en conversie optimalisatie door middel van feedbacktools?

Neem contact op met Sander Goedhart.

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.