Het CBS presenteerde positieve groeicijfers over de Nederlandse detailhandelsverkopen. De e-commerce activiteiten van de van huis uit ‘fysieke’ retailers hadden een belangrijk aandeel in de groei van dertig procent. De omarming van omnichannel en inspelen op technologische vernieuwingen zoals responsive design spelen een belangrijke rol.
ABN Amro deed onderzoek onder 5.500 Nederlanders waarbij 74% van de respondenten aangaf niet zonder fysieke winkels te kunnen. Fysieke winkels blijven dus een belangrijke rol spelen in de customer journey van de fashion consument. Tot nu toe kunnen nog maar enkele pure players dergelijke groeicijfers laten zien.
Sander Goedhart, e-commerce manager bij Divide: “Retailers die invulling kunnen en durven geven aan een omnichannel-totaalstrategie zijn de Fashion Heroes van morgen. De gedachte dat MKB detaillisten die organisatorisch wél inspelen op de veranderende consument ten onder zouden gaan aan de slagkracht van (Europese) 'pure player grootmachten' is al jaren ontkracht. Traditionele retailers met fysieke winkels hebben relatief ‘laat’ gereageerd op veranderingen binnen de customer journey van de consument. Webshops hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet, de webshop van een fashionretailer met fysieke winkels dient geen onderscheid te maken tussen on-en offline kanalen.” Dit brengt kansen en uitdagingen met zich mee welke in het Fashion Heroes magazine worden benoemd.
Lees het artikel ‘Offline en online verweven’
Omnichannel | De klant centraal
Daar waar pure players invulling proberen te geven aan hun zichtbaarheid in de winkelstraten om de grenzen tussen online en fysiek te vervagen, zoeken fysieke spelers naar online kansen binnen een omnichannel-strategie. Omnichannel is het bieden van een naadloze shopping experience over alle kanalen heen, binnen de customer journey. Onderstaand worden een aantal actuele onderwerpen uitgelicht die spelen in de fashionretailbranche. Toegevoegde waarde voor alle andere kanalen staat hierbij centraal staat.
Collectie uitbreiding | nee-verkoop minimaliseren
De consument heeft volop keuze en kan met de mobiele devices alles, altijd en overal bekijken en kopen. Consumenten denken niet in kanalen. Het is vanzelfsprekend geworden dat een product fysiek of online, bij een retailer of fabrikant, in het binnen- of in het buitenland kan worden gekocht. De grote pure players hebben hun assortiment enorm snel uitgebreid met producten die een groot deel van de groei realiseerden. De logistieke beschikbaarheid van traditionele lineaireketen naar netwerkketen is voor het MKB ook een feit geworden. Dit biedt kansen. Zo helpt het platform Stockbase retailers om hun online conversie te optimaliseren, nee-verkopen te minimaliseren en hun assortiment verrijken. Leveranciers vergroten met Stockbase hun afzetmogelijkheden en omzetkansen.
Stockbase verbindt retailers en leveranciers (merken) als ketenpartners met elkaar. Enerzijds door informatie over voorraadbeschikbaarheid centraal vast te leggen en anderzijds door gegevensuitwisseling te faciliteren via één transparante gebruikersinterface. Bezoek voor meer informatie de website van Stockbase.
If you can't beat them join them!
De grote pure players hebben hun assortiment enorm snel uitgebreid. Dit resulteerde in een substantiële bijdrage van de groei. Zo zag Bol.com de omzet van externe verkooppartners in 2015 bijna verdubbelen tot 89 miljoen. Internationaal heeft Amazon veruit het snelst groeiende platform voor aangesloten verkopers.
Divide biedt in samenwerking met Channable datafeed ondersteuning om verkoop mogelijk te maken op platformen als (Bol.com / Amazon) maar ook Beslist.nl, Miinto en ToBeDressed mogelijk te maken.
The value of a loyal customer
Omnichannel retailing vraagt om een koppeling tussen databases en het samenbrengen van gegevens over het gedrag van de consument. Databases met informatie over het product, de prijs, promotie, partners, voorraad en logistiek waarbij de klantendatabase over alle kanalen heen centraal staat.
Veranderingen rond een betere klantenbinding o.b.v. big data en digitale innovaties (bijv. klantherkenning d.m.v. iBeacons) zijn binnen de fashion retail actueel. Op basis van data worden webshops ingericht op een ‘browse & discover’ wijze. De consumentkrijgt de beleving krijgt die past bij zijn of haar lifestyle en winkelpersoneel kan klantdata raadplegen over de klant zodra deze de fysieke winkel binnenstapt. (Loyalty) apps en ERP-gegevens zijn gekoppeld aan één big data hub waaruit de marketingacties zoals app push-berichten, e-mailmarketing en persoonlijke uitnodigingen worden aangestuurd.
Conversie optimalisatie
Conversie binnen de e-commerce is de omzetting van bezoek aan een webshop naar een bepaald conversiedoel, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers die overgaan tot een aankoop. Het betaald adverteren in zoekmachines, op platformen en affiliates als een snelle manier om te verkopen, ‘meer verkeer is meer verkopen’, verschuift zich meer en meer naar het verhogen van de online conversie.
Conversie optimalisatie wordt binnen Divide constant en procesmatig toegepast. Als full service e-commerce partner adviseren en ondersteunen wij onze klanten om kennis en ervaringen te delen en een frisse kijk (sparringpartner) op de online aantallen, analyses en strategie te geven. Door maandelijks uren te reserveren houdt Divide zich actief bezig met het monitoren van de gestelde doelen, het signaleren van nieuwe kansen en de technische doorontwikkelingen op gebied van usability, vindbaarheid, conversie optimalisatie en webanalyse.
Meer informatie over big data en de koppeling van klantinformatie bronnen of conversie optimalisatie? Neem contact op met Sander Goedhart.