Terug
Blog Verbeter de conversie en usability met search optimalisatie 10 augustus 2015 Conversie optimalisatie is het proces om het aantal transacties ('% per 100 bezoekers') te verbeteren. Conversie optimalisatie wordt binnen Divide optimalisatie trajecten constant en procesmatig toegepast. Na de check-out optimalisatie case lichten we de zoekfunctionaliteit uit.
We constateren een duidelijke focus verplaatsing van traffic (bezoekers) uitbreiding naar conversie optimalisatie. Recentelijk onderzoek van Econsultancy blijkt echter nog dat voor elke 92 euro die wordt uitgegeven aan het verkrijgen van verkeer, er slechts 1 euro wordt besteed aan conversie. Bezoekers x conversie x gemiddeld bonbedrag bepalen het omzetresultaat. Het implementeren, (A/B)testen en analyseren van conversie optimalisatie toepassingen dient zich terug te betalen in een verbetering van het conversieresultaat. Divide biedt een veelvoud aan optimalisatie toepassen. Webshop managers en partners denken proactief mee met als algemeen doel de conversie en loyaliteit van consumenten procesmatig te verhogen. Uit de praktijk blijkt ook dat door de uitgevoerde verbeteringen het rendement per bezoeker structureel stijgt. Zoekfunctie Een webshop met een goede zoek functionaliteit biedt een betere gebruikerservaring, wat logischerwijs conversie verhogend werkt. Consumenten verwachten al snel een Google ervaring als het een zoekfunctie aan gaat. Divide is partner van Tweakwise welke gespecialiseerd is in search en merchandising technologie. Onder andere Ziengs Schoenen , Front Runner en Rubbermagazijn werken met de Tweakwise oplossingen. Tweakwise Starter omvat een geoptimaliseerde instant search functionaliteit, welke snel response geeft, geschikt is voor responisive design en beschikt over intelligente algoritmes, automatische spellingscorrectie en configuratie mogelijkheden.
Terugverdien modellen zijn vooraf goed te analyseren door het huidige zoekgedrag te analyseren via Google Analytics
Conversie optimalisatie Binnen conversie optimalisatie schuilen ook een aantal gevaren. Stel daarom hypothese op, meet en trek geen conclusies zonder onderbouwing van webanalyses. Kwalitatieve analyses zijn te maken met onder andere Universal Analytics. Welke niet het bezoek maar de gebruiker centraal stellen. Functionaliteiten voor mouse, click en scroll tracking zijn tegenwoordig betaalbaar en snel in te zetten. In een volgend conversie optimalisatie item gaan verder in op visuele web analytics tools dat bezoeker sessies terugspeelt en heatmaps genereert. Neem contact op met Sander Goedhart rond conversie optimalisatie en meer informatie over de Tweakwise search en merchandising oplossingen.