De High Tech Campus in Eindhoven kreeg dinsdag 19 mei een fashiontintje. De tweede editie van netwerkevenement Fashion Heroes stond in het teken van kennis delen, transparantie en samenwerken voor een succesvolle omnichannel-strategie.
Ruim 100 bezoekers namen 19 mei deel aan de tweede editie van hét omnichannel event voor de fashionbranche! Daarmee was het niet alleen een erg gezellige, leerzame en inspirerende dag, maar ook een zeer drukbezochte. Presentaties van Berden, Stockbase, ACA, Beslist.nl en Eazier vormden het dagprogramma.
Actief op alle fronten
Consumenten worden veeleisender, het speelveld complexer, overleven is niet eenvoudig. Spreker Jan Berden van Berden Mode, Wonen & Slapen – een bedrijf dat blijft groeien, want ‘wat niet groeit gaat dood’ – vertelt over de huidige dynamiek. “We zitten in een transitiefase vergelijkbaar met de industriële revolutie. Veel retailers hebben moeite om die veranderingen bij te benen. Winkels openen webshops, webshops openen stenen winkels en de verwachting is dat ondernemers die deze combinatie aandurven tot de overblijvers behoren.” Internet is volgens hem dé investering en marketingstrategie voor de toekomst, al erkent hij dat een goed verdienmodel nog wel een uitdaging is. Niet voor niets toont hij in zijn presentatie een kameleon: deze metafoor illustreert hoe snel wij ons tegenwoordig aan onze omgeving moeten aanpassen.
Samenwerken sleutel tot succes
De revolutionaire nieuwe ontwikkelingen bieden vooral kansen, meent Stephan Bliek van Divide en medeoprichter van Stockbase. Een nieuw concept voor ketenintegratie dat anderhalf jaar geleden werd gelanceerd met e-commerce als centrale middelpunt. Enkele fashionbedrijven sloegen hiervoor de handen ineen met Divide en ACA. Mede doordat het speelveld is veranderd zijn er allerlei B2B-modellen ontstaan om meer nevenverkoop te generen. Stockbase is ontstaan vanuit de vraag: hoe kun je samen succesvoller zijn? Het antwoord is een centrale online database die toegang geeft tot de vrije voorraad van de aangesloten fashionleveranciers. “Het feit dat e-commerce kan bijdragen aan de omzet van fysieke winkels is echt een nieuwe mindset voor ondernemers en werknemers.”
Simon Kram van Beslist.nl krijgt de lachers op zijn hand door grapjes te maken over zijn ‘basketballerlengte’ en accent. “Ik wil het met jullie over een bepaalde case hebben en dat is Kees, onze directeur. Het is zijn missie om consumenten transparantie te bieden in online shoppen.” Beslist.nl, dat in 2015 zijn tienjarig jubileum viert, profileert zich als het ‘grootste online winkelcentrum van Nederland’. “Als je ergens niet de beste in bent, verzin je gewoon een nieuwe categorie, dan ben je altijd de beste.”
Fotoreportage Fashion Heroes 19 mei High Tech Campus