Terug

Blog

Verslag eerste editie Fashion Heroes

Op dinsdag 21 april reisden 85 bezoekers af naar City Lounge in Apeldoorn. Zij ontmoetten elkaar in deze stijlvol gerenoveerde oude banklocatie voor een dag vol omnichannel inspiratie.

Doorzetten is een kunst
Retailers kennen momenteel zware tijden. Keynote spreker Wouter Duinisveld haakte hierop in door zijn eigen levensverhaal met het publiek te delen. Toen hij een paar jaar geleden vol in het leven stond kreeg hij te horen dat zijn hart vanwege een virusinfectie niet meer naar behoren werkte. Veel lichamelijke en mentale ups en downs zorgden vervolgens voor een zeer bewogen tijd in het leven van Wouter. Hij kreeg uiteindelijk een donorhart, wist zichzelf na een lange strijd terug te vinden en neemt vandaag de dag wereldwijd deel aan diverse triatlons. Zijn boodschap was dan ook dat het leven fragiel en kwetsbaar is, maar dat er licht aan het einde van de tunnel is als je maar doorzet.

Maak het bijzonder
Arthur Feenstra, mede-eigenaar van mannenmodeketen Only for Men, presenteerde met trots zijn innovatieve manier van retailen. Hij liet zien dat je met een goede dosis humor, gewaagde innovaties en een doorpakmentaliteit groot succes kunt boeken. In zijn verhaal gaf hij aan hoe hij betrokken blijft bij zijn personeel, nieuwe manieren creëert om klanten tevreden te stellen en waarom hij eigenlijk niet kijkt naar wat partijen als Zalando doen. De boodschap was duidelijk; concentreer je op één ding en zorg ervoor dat je daar in uitblinkt. Maak het bijzonder voor je doelgroep door creatief en verrassend te zijn. Dan vind je vanzelf aansluiting met je klanten.

Technologie als motor van omnichannel
Carel Smulders van ACA deelde met het publiek zijn visie op omnichannel ondernemen en de rol van technologie als drijvende kracht hierachter. Na enkele belangrijke ontwikkelingen in de fashionindustrie te hebben aangestipt, belichtte Carel de vele kansen die voor fashionbedrijven in het verschiet liggen. De softwareoplossingen die zijn bedrijf levert stellen wholesalers en retailers in staat om hun klanten kanaaloverstijgend te bedienen, door functionaliteit te bieden voor onder andere dropshipping, click-and-collect, ship-from-store, same-day-delivery en always-available-stock. Stuk voor stuk services die hen helpen om de klant optimaal van dienst te zijn.

Focus op e-commerce
Online ondernemen is een aparte tak van sport waarin je veel energie moet stoppen om het tot een integraal onderdeel van je bedrijfsstrategie te maken. Sander Goedhart van Divide vertelde als e-commerce specialist waar op dit gebied de winst te behalen valt. Succesfactoren voor webwinkels en handvatten voor het verweven van e-commerce binnen organisaties waren onderwerpen die de revue passeerden. De voorbeelden die Sander aanhaalde zorgden voor veel vragen vanuit het publiek. Is er wel toekomst voor je als je niet online gaat? Wat werkt wel en wat niet? Waarin moeten we investeren? Hoe kun je vandaag de dag nog onderscheid maken in de markt? De meningen onder de winkeliers waren sterk verdeeld en leidden volop tot discussie. 

Relevantie een must voor online vindbaarheid
Om online gevonden te worden door je doelgroep is relevantie een must. Dat zei Lennart Koetsier van Multiply tijdens zijn lezing. Door middel van enkele praktijkvoorbeelden liet hij zien dat relevantie in online marketing vaak nog een hoop te wensen over laat. Door middel van de juiste afbakening van je doelgroep en de inzet van de juiste advertentiemiddelen op het juiste moment, is het volgens Lennart goed mogelijk om online gevonden te worden tussen de Zalando’s van deze wereld. Verder is datafeed marketing een belangrijke pijler binnen de online marketingstrategie. Door middel van datafeeds kunnen webwinkels hun collectie aanbieden op de verschillende kanalen waar hun doelgroep aanwezig is, zoals Mentoday of Fashionchick.

Interactie creëer je zo
De afsluiting van de dag werd verzorgd door Wiggert Meerman, eigenaar van social mediabureau Eazier. Hij liet zien op welke manier je social media heel praktisch en eenvoudig met je winkel kunt verbinden en vertelde hoe je ervoor kunt zorgen dat klanten over je merk praten. User generated content zou hiervoor volgens Wiggert één van de focuspunten van ieder bedrijf moeten zijn. In zijn presentatie haalde hij kort het nieuwste product van zijn bedrijf aan. Hiermee kunnen bedrijven via hun website of op televisieschermen in hun winkels alles laten zien wat er via social media over hen wordt gezegd. Om interactie te creëren is het devies van Wiggert om klanten te belonen, hun verwachtingen te overtreffen en momenten te creëren om te delen.

Op 19 mei vindt in Eindhoven het volgende Fashion Heroes netwerkevenement plaats. Op dit evenement zal onder meer warenhuis Berden spreken. Via www.fashionheroes.nl kunnen fashionbedrijven terecht voor meer informatie en zich gratis registreren voor deelname aan de Fashion Heroes netwerkevenementen.
De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.