Terug
Blog Hogere conversie door samenwerking 12 april 2015 De retailmarkt staat al jaren onder druk en dat vergt meer creativiteit en initiatieven op het gebied van samenwerking in de keten. Zo ook op het vlak van de commercie. De integratie van de ‘online’ webshop en de ‘offline’ fysieke winkel kanalen biedt nieuwe kansen, mits de kanalen op elkaar worden afgestemd.
Zo heeft Just Brands (leverancier van o.a. PME Legend) zuilen beschikbaar gesteld aan de retail die men in staat stelt uit de vrije voorraad te bestellen. Deze toepassing is consument georiënteerd en speelt in op het reduceren van lost-sales van het merk.
De beschikbare collectie op merk-magazijn niveau is immers veel groter dan in de gemiddelde retail omgeving. Andere merken zijn in deze ontwikkeling gevolgd. Enerzijds is dit een kans voor de retailer maar anderzijds vormt het ook een uitdaging. Omdat het personeel op de winkelvloer steeds beter thuis moet zijn in een cross channel omgeving waarin zich steeds meer technologie gaat bevinden. Elke APP en/of zuiltoepassing kent immers zijn eigen bediening en proces. Om de kans even te fileren tot het aspect waarbij vrije voorraad van een merk wordt toegevoegd aan de verkooporganisatie is geen enkele twijfel over het succes wat dit kan brengen. Immers meer aanbod of beter gevulde maatbogen resulteren in hogere conversies en daarmee een hogere omzet. Divide adviseert retailers de voorraden te koppelen van alle filialen en magazijn(en) aan e-commerce. Als extra dimensie is Divide ook op initiatief van een aantal strategische klanten gestart met Stockbase. Een concept waarin merken worden gevraagd (real-time) hun vrije voorraad te delen met 1 centrale database. Door vervolgens met goedkeuring van het merk achter de eigen e-commerce omgeving te plaatsen neemt het verkooppotentieel met factor x toe. Meer diepgang en long-tail worden daarmee toegevoegd aan de cross channel e-commerce organisatie. Wat zichtbaar resulteert in meer verkoop. Zowel online als op de fysieke winkelvloer. Als aanvullend component wordt daarin Divide.Connect ingezet. Waarbij de desbetreffende online bestelling in de winkel kan worden betaald. Bijkomend voordeel is dat de bestelling automatisch meeloopt in de commerciële- (loyalty) en bedrijfsmatige processen (orderverwerking). Voor meer informatie zie www.stockbase.nl & www.divide.nl/connect