Het vierde kwartaal van 2014 laat, mede door de Sinterklaas- en kerstperiode, een piek zien in de absolute online bestedingen van Nederlandse consumenten. Nederlanders hebben in het vierde kwartaal maar liefst € 4,16 miljard online besteed, verdeeld over 36,67 miljoen aankopen. Hiermee komen de totale online consumentenbestedingen in 2014 uit op € 13,96 miljard. In totaal zijn er in 2014 127,36 miljoen aankopen via het internet gedaan, wat neerkomt op 5% van alle aankopen die binnen de totale markt zijn gedaan.
De groei van online bestedingen over heel 2014 bedraagt 8,4%. De aanjager hiervan is de groei in de bestedingen in de tweede helft van 2014 die 11,9% bedraagt, de hoogste groei in het tweede half jaar van de afgelopen 5 jaar. Er lijkt daarmee sprake te zijn van een opwaartse trend; consumenten vinden meer dan ooit de weg naar online aankopen doen, thuis, op het werk, in de winkelstraat of soms ook al in de winkel!
Diensten en producten
Kijkend naar de online aandelen zijn er echter grote verschillen zichtbaar tussen aankopen van producten en diensten. De zeven miljard euro die Nederlanders in 2014 online uitgeven aan de aankoop van producten, zoals kleding, schoenen, elektronica en speelgoed, vertegenwoordigt 10,2% van de totale bestedingen aan productaankopen. Als het gaat om de aankoop van diensten, zoals reizen en verzekeringen, is een ander beeld vast te stellen: twee derde van alle bestedingen aan aankopen van diensten komt voort uit het online kanaal. In totaal is hiermee 17,6% van alle bestedingen binnen de totale markt, zoals die binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor is geformuleerd, afkomstig uit het online kanaal. In deze definitie van consumentenbestedingen zijn detailhandels uitgaven van consumenten in tankstations, bij apothekers en in delen van de ambulante handel niet meegenomen.
Buitenland
In 2014 heeft 20% van de Nederlandse bevolking één of meerdere Cross Border aankopen, dat wil zeggen online aankopen via niet Nederlandstalige websites, gedaan. Deze groep Cross Border kopers besteedt naar inschatting in totaal € 390 miljoen aan hun online aankopen in het buitenland. Cross Border vertegenwoordigt hiermee 3% van de totale online bestedingen in het afgelopen jaar. De belangrijkste Cross Border marktsegmenten zijn vliegtickets en accommodaties (€ 132 miljoen), IT (€ 42 miljoen) en kleding (€ 31 miljoen). Vooral Chinese en Duitse webwinkels zijn populair: 23% van de Cross Border omzet gaat naar Chinese webwinkels en 18% naar Duitse webwinkels.
DOWNLOAD INFOGRAPHIC | Thuiswinkel Markt Monitor 2014 kwartaal 4