Terug
Blog Divide onderzoekt nieuwe consumentenwetgeving 5 maart 2014 Hij is al door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer, de vernieuwde Consumentenwet. Het is overigens niet een hele nieuwe wet, maar het gaat meer om aanpassingen in het Burgerlijk Wetboek in met name de regelgeving voor Koop op Afstand, dit naar aanleiding van een Europese Richtlijn. In juni 2014 moet de wet definitief zijn en moeten webwinkels een aantal zaken toch echt hebben aangepast. De vraag is wat er allemaal gaat veranderen?
De belangrijkste wijzigingen in de wetgeving zijn:
Herroepingsrecht Het recht om van een aankoop af te zien, gaat van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. De termijn gaat in na ontvangst van de producten of het sluiten van een overeenkomst als er sprake is van diensten. Bij meerdere producten gaat de termijn pas in na levering van het laatste product. Modelformulier Wat verder nieuw is bij het herroepingsrecht, is dat een webwinkel hiervoor een door de wetgever verstrekt modelformulier moet aanbieden op zijn website. Dat mag digitaal of printbaar zijn, maar de klant moet dit kunnen gebruiken om aan te geven dat hij van de koop af wil zien. Hij kan het formulier invullen en (digitaal)verzenden. De klant mag ook via andere manieren ontbinden, zoals per mail, het formulier hoeft namelijk niet gebruikt te worden. Hierna heeft de klant nog eens 14 dagen om de producten terug te sturen. De winkel kan dus 28 dagen een product kwijt zijn. Terugbetaling Overigens moet de winkel binnen 14 dagen na ontbinding (bijv. vanaf verzenden formulier) alle betaalde bedragen (ja, ook de verzend en betaalkosten!) terug betalen. De kosten voor retourneren zijn voor de klant zelf, mits van deze kosten een inschatting wordt gegeven op de website, anders zijn deze voor rekening van de webwinkel. Nare bijkomstigheid is nog dat als het formulier niet wordt aangeboden of als andere informatie over retourneren ontbreekt, de klant een jaar retourrecht krijgt. Verder niet onbelangrijk: kapotte of te ver gebruikte retouren mogen niet geweigerd worden, maar de schade mag in rekening gebracht worden. Uitzonderingen Bij de uitzonderingen komen nu diensten die helemaal (dus geen abonnementen) geleverd worden binnen de bedenktermijn en downloads (ebooks etc.), maar ook heel belangrijk; producten die om hygiënische aard niet terug gestuurd kunnen worden. Deze producten kunnen verzegeld verzonden worden en alleen ongeopend/verzegeld terug gestuurd worden. Denk aan seksartikelen, ondergoed, cosmetica etc. Het is immers onwenselijk om deze producten weer te verkopen als je niet weet wat ermee gebeurd is. Informatieplicht Allereerst moet de verkoper op duidelijke en begrijpelijke wijze informatie beschikbaar stellen aan de consument voordat er een overeenkomst wordt gesloten. Kortom de informatie moet snel en gemakkelijk vindbaar zijn op de website, zodat de consument alle tijd heeft om eerst de informatie te lezen, voordat hij iets gaat bestellen. Daarnaast moet de informatie ook in begrijpelijke en duidelijke taal geschreven zijn. De informatie die bedoeld wordt is informatie over het bedrijf, betaling, verzending, retourneren, bestellen etc. Dat is niks nieuws, maar deze informatie moet ook nogmaals aan de klant gezonden worden, bijvoorbeeld in de bevestigingsmail. Verder heel belangrijk, de winkel moet informatie geven over de wettelijke conformiteitsregels, de zogenaamde wettelijke garantie die de klant bij een webwinkel altijd kan inroepen ongeacht wat er verder allemaal voor garanties gelden. Prijstransparantie De verkoper moet duidelijk de totale (!) en bijkomende (verzend)kosten van een product of service weergeven, dus inclusief eventuele extra toeslagen. Bovendien mogen er geen hogere betaalkosten in rekening worden gebracht dan de kosten daadwerkelijk waren. Geen vooraf aangevinkte vakjes meer Extra’s mogen pas verkocht worden na uitdrukkelijke toestemming van de consument. Hiermee wordt een einde gemaakt aan de vooraf aangevinkte vakjes, bijvoorbeeld bij het boeken van een reis. Als de consument een annuleringsverzekering af wil sluiten dient hij zelf actief een vakje aan te vinken. Een nieuwe bestelknop Volgens de nieuwe wet is iedere webwinkel die aan consumenten verkoopt straks verplicht om een bestelknop te hanteren waarbij duidelijk wordt gemaakt dat het plaatsen van een bestelling ook een verplichting tot betaling inhoudt. De tekst bij de knop moet duidelijk zijn: “bestelling met betaalplicht”. Is dit niet het geval? Dan kan de consument niet aan de overeenkomst gehouden worden. (Bron: www.webwinkelrecht.nl/algemeen/7943/ en https://webwinkelrecht.nl/algemeen/nieuwe-consumentenwetgeving-2014-wat-betekent-dat-voor-webwinkels-deel-2/ )
Divide zal in samenwerking met de Thuiswinkelorganisatie onderzoeken wat de impact is voor de webshopklanten van Divide. De onderzoeksresultaten zullen in een volgend bericht worden gepresenteerd.