De totale m-commerce omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt € 550 miljoen. Dat is een stijging van 67% ten opzichte van de tweede helft van 2012. De omzet via smartphone en tablet bedraagt inmiddels 11% van de totale e-commerce markt. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research.
Het onderzoek is in samenwerking met Thuiswinkel.org uitgevoerd, de belangenvereniging van zo'n 2000 webwinkels in Nederland, en wordt mede mogelijk gemaakt door iDEAL.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "Mobile commerce gaat zich in de komende jaren ontwikkelen als dé grote aanjager van online consumentenbestedingen. In toenemende mate zullen consumenten producten en diensten mobiel gaan kopen. Nù nog met name met smartphones en tablets, in de toekomst via nieuwe zogenaamde smart wearables als smartwatches, brillen (Google Glass), etc. Op de vraag waar en in welke mate de consument die mobiele aankopen gaan doen, liggen de kansen voor ondernemers en (web)winkels die de consument van vandaag en morgen willen bereiken: thuis, op het werk, in de trein, in de winkelstraat of in de winkel".
Aantal mobiele kopers stijgt fors
In het eerste halfjaar van 2013 hebben 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop gedaan met een smartphone en/of tablet. Dat is een toename van 53% ten opzichte van de tweede helft van 2012. Deze kopers hebben in totaal 12 miljoen online bestellingen gedaan met een mobiel apparaat. Gemiddeld hebben consumenten € 239 besteed per persoon aan mobiele aankopen in de eerste zes maanden van 2013.
Frank Sibbel, Managing Partner Blauw Research: "Van iedere € 10 die online wordt besteed, wordt nu al ruim € 1 uitgegeven aan online aankopen met een mobiele apparaat. Door de grote opmars van mobiele devices zijn consumenten steeds vaker 'always on', en kunnen daarmee steeds gemakkelijker en sneller overal mobiel oriënteren en kopen. M-commerce zal hierdoor de komende jaren fors stijgen".
Kleding & schoenen grootste mobiele segment in aantal kopers
Net als vorig halfjaar bestellen mobiele kopers vooral in de productgroep Kleding & schoenen; 40% kocht iets in dit segment in de eerste helft van 2013. Daarnaast kopen mobiele kopers ook persoonlijke verzorgingsproducten (22%), computer hardware (21%), muziek downloads (20%) en vliegtickets (19%).
Lees het volledige nieuwsbericht op de website van de Thuiswinkel organisatie.