Terug
Blog Europese regelgeving webshops 2014 9 augustus 2013 Het Europees Parlement heeft ingestemd met nieuwe regels voor kopen op afstand, waardoor de consument in iedere lidstaat dezelfde rechten en plichten zouden moeten krijgen bij online aankopen. Deze nieuwe regels zullen uiterlijk eind december 2013 opgenomen worden in de Nederlandse wet. Vanaf eind december 2013 krijgt de ondernemer een half jaar de tijd om hun webwinkel - en algemene voorwaarden - aan de nieuwe regels aan te passen. Maar wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Webshops met Thuiswinkel keurmerk voldoen reeds aan de nieuwe wetgeving. Positieve ontwikkeling is dat webshops niet verplicht zijn de retourkosten te vergoeden en achteraf betaling aan te bieden. Dit blijven uiteraard wel extra service elementen welke online shoppers waarderen. Onderstaand staan de 8 belangrijkste onderdelen van de wetgeving uitgeschreven. Neem contact op met Divide als u van advies wil worden voorzien over de nieuwe wetgeving en hoe u dit het beste kunt doorvoeren op uw website. Halverwege 2014 zal de nieuwe wetgeving van kracht zijn, wij houden u onder andere via Divide Actueel verder op de hoogte rond de ingangsdatum van de nieuwe wetgeving.
Wetgeving webshop 2014 1. Veertien dagen bedenktijd Elke klant heeft straks veertien dagen de tijd om te bepalen of ze een product retour willen sturen. Dit herroepingsrecht gaat in op het moment van ontvangen van het product. En als je als webwinkelier de klant niet informeert over dit herroepingsrecht, heeft de koper tot één jaar de tijd om een product te retourneren. Echter vallen niet alle producten onder het herroepingsrecht, uitzonderingen zijn: op maat gemaakte producten, artikelen die bederven en media als tijdschriften, muziek, films en downloads. 2. Kosten voor retourzending voor rekening van de koper Zijn er kosten voor het retour sturen van de gekochte producten? Dan komen deze voor rekening van de koper en niet voor de webwinkelier. De webwinkelier dient deze kosten wel duidelijk te vermelden op de website. 3. Geld binnen veertien dagen terugbetalen na retourzending Het geld dat de koper voor een product betaald heeft, dient in het geval van een retourzending binnen veertien dagen weer op de rekening van de klant te staan. Dat is nu nog dertig dagen. 4. Verduidelijken betalingsverplichting Bij het bestellen in de webwinkel moet het voor de klanten duidelijk(er) zijn dat ze een betalingsverplichting aan gaan. Dit kan bijvoorbeeld door onder de bestelknop een zinnetje te plaatsen met: ”U gaat een betalingsverplichting aan”. 5. Levering binnen 30 dagen Gekochte producten dienen binnen dertig dagen geleverd te worden, tenzij de koper expliciet toestemming geeft voor een langere levertijd. Bij de gevallen dat je de leveringstermijn overschrijdt, dan heeft de koper het recht om de bestelling te annuleren. 6. Informatie over garantie Als webwinkelier dien je de klant, voor de overeenkomst, goed te informeren over de garantie. 7. Achteraf betalen optie De optie om achteraf te kunnen betalen hoeft niet meer. 8. Verplichte uitleg over klachtenprocedure Je bent verplicht om klanten goed te informeren over de klachtenprocedure die je hanteert.