Op 5 juni organiseerden ACA en Divide bij het hoofdkantoor van retailorganisatie Front Runner een meeting in het kader van crosschannel ondernemen en de rol van gedegen ict en advies daarin. De meeting was bedoeld om de kennis van verschillende partijen samen te voegen en aan te bieden aan het deelnemende retailpubliek.
Veel organisaties bleken nieuwsgierig te zijn naar het antwoord op de vraag hoe crosschannel ondernemen in de praktijk kan worden ondersteund. Meer dan 50 personen reisden af naar Utrecht om op de hoogte te worden gebracht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van internet en ict.
Bricks en clicks in de praktijk
Niels Schouten, – marketing- en e-commercemanager bij Front Runner – beet de spits af door in te gaan op hoe zijn organisatie bricks en clicks in de praktijk met elkaar combineert. Hij nam het publiek in vogelvlucht mee door de ontwikkelingen die zijn organisatie de laatste decennia heeft doorgemaakt. Hierbij gaf hij onder andere enkele voorbeelden van de crosschannel activiteiten die Front Runner ontplooit. Ook gaf hij de deelnemers een rondleiding door het distributiecentrum van de organisatie. Tevens werden zij getrakteerd op een uitleg over het apparaat dat Front Runner sinds kort met veel plezier gebruikt voor de kwalitatief hoogwaardige fotografie van haar schoenen.
Crosschannel innovatie
In de tweede presentatie vertelde Carel Smulders – marketing en salesmanager bij ACA – in het kort welke productontwikkelingen de retailmarkt op korte termijn van ACA mag verwachten. Hij gaf aan dat de mogelijkheden voor de retailer tot het beperken van neeverkopen centraal staan op de ontwikkelagenda. Als voorbeelden van nieuwe functies noemde hij onder andere realtime voorraadbeschikbaarheid, realtime synchronisatie van klantgegevens en een offline en online geïntegreerd klantenloyaliteitssysteem. Daarnaast was ook omzettoewijzing onderwerp van gesprek. Smulders sloot de sessie af met een introductie van de app iRetailium Verkoopassistent.
Van social media naar social commerce
Wiggert Meerman – managing director bij Eazier – verzorgde tijdens de meeting een presentatie over de commerciële kansen en mogelijkheden op het gebied van social media. Volgens Meerman liggen de verwachtingen voor social commerce bijzonder hoog. Acht van de tien Nederlanders maakt immers gebruik van sociaalnetwerksites. Meerman gaf aan dat er vooral kansen liggen op het gebied van marketing, interactie, aanwezigheid en klantenservice. Hij liet de deelnemers vervolgens zien welke mogelijkheden Eazier biedt om simpel en effectief met social media in te spelen op de hedendaagse consument. De oplossingen van Eazier zijn toegankelijk voor een brede groep retailers, onder andere omdat er geen bestaande webshop is vereist.
Succesvol webshopmanagement
De presentatie van Meerman werd gevolgd door een sessie van Sander Goedhart – e-commerce manager bij Divide – over succesvol webshopmanagement. Tijdens de sessie lichtte hij toe waarom het managen van een webshop een brede taak waarbij veel verantwoordelijkheid komt kijken. Hij onderstreepte hierbij het belang van draagvlak voor e-commerce binnen de organisatie. Ook gaf hij het publiek verschillende tips met betrekking tot onder meer het formuleren van realistische doelstellingen en het meten en analyseren van resultaten. Veel aandacht besteedde hij daarnaast aan de interne organisatie van e-commerce en de noodzaak tot integratie.
Online marketing en analytics
Lennart Koetsier – oprichter van online marketing bureau Multiply – lichtte tijdens zijn presentatie enkele actuele trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing toe, waaronder responsive design. Hierbij ging hij uitgebreid in op onderwerpen als zoekmachine adverteren, zoekmachine optimalisatie en webanalyse. Daarnaast benadrukte hij onder andere het belang van klantbeoordelingen en kruimelpaden voor de vindbaarheid op internet. Hij haalde bovendien diverse voorbeelden uit de praktijk aan om het publiek meer inzicht te geven in de toegevoegde waarde die online marketing en analytics kunnen betekenen voor het realiseren van hogere conversiepercentages en meer bezoekers.
Online cityshopping
Tijdens de laatste sessie van de dag kondigde Stephan Bliek de lancering van het online modeplatform fashionstreet.nl aan. De oprichter van fashionstreet.nl legde uit dat het platform is geënt op het optimaal benutten van de kansen die er liggen op het gebied van online samenwerking en e-commerce. Ook gaf hij aan dat fashionstreet.nl door een uniek aanbod en optimale voorraadbeschikbaarheid een sterke, onderscheidende positie zal gaan verwerven in de markt. Volgens Bliek kunnen retailorganisaties zich aansluiten bij het platform als ze voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zo moeten ze bijvoorbeeld beschikken over zowel een webshop als één of meer fysieke winkels.