Een mobiele website of webshop wordt steeds vaker als onderdeel van een internetconcept uitgewerkt. Het toepassen van mobiel kan echter op verschillende manieren. Een van de manieren is een aparte mobiele variant van de website of –shop, een andere manier is het zogenaamde responsive design. Wat zijn de verschillen en welke variant past het best bij uw organisatie?
Responsive web design
Bij responsive web design past de website zich aan aan de schermresoluties van het apparaat waarop de gebruiker de website bezoekt. Stijlbestanden (CSS) en media queries bepalen hoe de website er uit komt te zien. Op basis van een grid wat zich aanpast aan de breedte van de site (een zogenaamd "fluid grid") wordt de website opgebouwd. Blokken verplaatsen of ritsen in elkaar, afhankelijk van het apparaat waarop de website wordt bekeken. Afbeeldingen schalen en passen zich aan aan de beschikbare ruimte in het scherm. Er wordt dus met andere woorden uit één slim ontwerpbestand voor meerdere toestellen een design opgebouwd. Over het algemeen bevat een responsive website voor het mobiele toestel alle functionaliteit die de bezoeker op een PC ook heeft.
Responsive web design is niet nieuw, maar inmiddels wordt deze manier steeds beter door de verschillende browsers ondersteund.
Mobiele website
Een mobiele website is een aparte website, of apart stijlbestand, die getoond wordt aan bezoekers vanaf een mobiel apparaat. Op basis van de browser of het apparaat wordt bepaald welke variant van de website wordt getoond. Vaak is dit een zogenaamde 'm'-site. Mobiele websites worden apart ontworpen ten opzichte van de 'website', waarbij performance centraal staat. Hierbij ligt de focus op de relevante functionaliteit voor de gebruiker. De kunst van het weglaten is hier van toepassing.
Analyse van het huidige gebruik
Wanneer er al een bestaande website is, loont het om te analyseren hoe deze gebruikt wordt op mobiele toestellen. Zet hier het mobiele gebruik af ten opzichte van het algemene gebruik van de website. Welke onderdelen worden wel en niet gebruikt? Wijkt het gebruik om mobiele apparaten af van het algemene gebruik?
Op basis van deze informatie kan bijvoorbeeld het gebruik van enkele onderdelen op mobiel er duidelijk uitspringen. In dit geval zou een aparte mobiele website, die enkel deze functionaliteit bevat, een oplossing zijn.
Uiteraard is het zo dat een website die op dit moment niet geoptimaliseerd is, juist tot bepaald gedrag kan leiden. Kijk daarom bijvoorbeeld naar de wijze waarop de bezoekers met hun mobiele device op de site terecht komen. In veel gevallen zijn nieuwsbrieven en social media de belangrijkste verkeersbronnen voor mobiele devices. Deze content zou daarom een goede mobiele gebruikerservaring verdienen.
Responsive of mobiel?
Bij de keuze tussen responsive web design of een aparte mobiele site zijn er verschillende aspecten waarmee rekening gehouden moet worden.
| Responsive | Mobiel |
Doelen | meer | enkele |
Conversie | beperkt | ja |
Onderhoudbaarheid | eenvoudig | afhankelijk van opzet |
Performance | medium | hoog |
Budget | ruim | beperkt |
Als conversie het doel is, dan loont een aparte mobiele website. Op een groot scherm (desktop) wordt vaak veel ruimte gebruikt voor upselling. Door deze informatie op de mobiele site weg te laten worden gebruikers nog eerder overgehaald om te converteren.
Het onderhouden van een aparte mobiele site kan extra werk en kosten met zich meebrengen. Dit is afhankelijk van de gekozen opzet en de wijze waarop de content van de mobiele website en de desktop-versie zijn geïntegreerd. Divide ondervangt dit ‘probleem’ door de mobiele versie vanuit dezelfde data op te bouwen en op hetzelfde CMS te laten draaien als de webshop.
Al met al is het een niet beter dan het ander. Dit is afhankelijk van de situatie waarin deze wordt toegepast. Hierbij kan bovenstaande tabel houvast bieden.
Wilt u meer informatie over welke vorm het best bij uw organisatie past? Neem dan contact met ons op!
(bron: http://www.publishr.nl/2013/03/een-aparte-mobiele-website-of-responsive-design/)