Het mobiel internet wordt steeds grootschaliger en intensiever gebruikt door de consument. Deze groei biedt kansen voor de retailers die zich bezig houden met online activiteiten. Om die reden heeft Divide een onderzoek uitgevoerd in de leeftijdscategorie 16 – 39 jaar, waarin bepaalde zaken aan het licht worden gebracht.
Smartphones veroveren in een hoog tempo onze wereld. De groei van smartphones is voornamelijk te danken aan de lagere prijzen en de verbeterde functies van smartphones. Gebruikers van mobiele telefoons kiezen steeds vaker voor een smartphone, omdat ze daarmee bijvoorbeeld overal en altijd kunnen winkelen en bankieren (online betalingen doen via mobiel internet).
Gebruik mobiel internet
Uit onderzoek blijkt dat ruim vijfenzestig procent (65%) dagelijks gebruik maakt van mobiel internet. Een belangrijke reden hiervan is dat mobiel internet bijna onmisbaar is in het leven van de consumenten (mensen). Twaalf procent (12%) van de ondervraagden maakt maar enkele keren per week gebruik van mobiel internet. Twee à drie procent (2 à 3 %) van de ondervraagden maken maandelijks of eenmaal per week gebruik van mobiel internet.
Tevens is uit onderzoek is gebleken dat mannen en vrouwen evenveel gebruik maken van mobiel internet. Tweeënzestig procent (62%) van de mannen maakt dagelijks gebruik van mobiel internet.
Bij de vrouwen, is dit niet veel anders dan bij de mannen want hierbij maakt zevenenzestig procent (67%) dagelijks gebruik van mobiel internet.
Aankopen van fashion
Steeds meer mensen kopen fashion via internetkanalen, het internet is een belangrijke factor (motivator) geworden voor de consument om fashion te kopen via het internet. Dat komt voornamelijk omdat het kopen van fashion via het internet snel, veilig en gemakkelijk is.
Uit onderstaande figuur kan geconcludeerd worden hoeveel mannen en hoeveel vrouwen aankopen van fashion doen via internet. Vijfenzestig procent (65%) van de ondervraagden doet aankopen van fashion via het internet. Wat erg opmerkelijk is dat zeventig procent (70%) van de vrouwen in tegenstelling tot negenenvijftig procent (59%) van de mannen meer fashion aankopen doet via het internet.
Doordat consumenten niet plaatsgebonden zijn bezoeken zij de website van de favoriete fashionwinkels steeds meer via de mobiele telefoon. Uit onderzoek onder het winkelend publiek in verschillende grote steden is gebleken dat een kleine 60% van de respondenten de website van haar favoriete fashionwinkel bezoekt via de mobiele telefoon (zie onderstaande figuur). Tevens is gebleken dat het grootse gedeelte van de respondenten via hun mobiele telefoon websites vooral benadert ter oriëntatie (27%), voor het opzoeken van informatie (24%) m.b.t. producten of ter inspiratie (24%).
Zoals eerder is vermeld blijkt dat steeds meer mensen via internet shoppen. Echter blijft het shoppen via de mobiel nog wel achter. Reden hiervoor is dat het aanbod van mobiele webwinkels nog vrij beperkt is. Zoals in een eerder bericht genoemd werkt Divide momenteel hard aan een standaard voor mobiele webshops.
Wilt u meer informatie over dit rapport, het eens inlezen op kantoor, of de mogelijkheden voor een mobiele webshop? Neem dan contact op met de afdeling verkoop van Divide op 079-3169078.