Terug

Blog

Cross-channel automatiseringsspecialisten: ACA en Divide

Het koop- en winkelproces van de consument is sterk aan het veranderen. Onder invloed van technologische ontwikkelingen maakt de consument tijdens zijn koopproces steeds meer gebruik van verschillende kanalen. Hierdoor groeit de vraag van zowel retailers als consumenten naar webwinkels gestaag en raakt het fysieke winkelkanaal steeds meer verweven met de online wereld. Genoeg werk aan de winkel dus voor ACA en Divide.

De verandering in het koop- en winkelproces van consumenten wordt door Hoofdbedrijfschap Detailhandel 'Het Nieuwe Winkelen' genoemd. Een gelijknamig rapport dat hierover is uitgebracht door het HBD illustreert enkele belangrijke ontwikkelingen op dit gebied. Het nieuwe winkelen is inmiddels een begrip in de retailbranche en zal in grote mate het huidige en toekomstige winkelbeeld bepalen. Reden genoeg voor veel retailers om cross-channel te (gaan) ondernemen en zich voor te bereiden op wat de toekomst gaat brengen. ACA en Divide zijn de aangewezen partijen om de retailer hierbij te helpen.

Inspelen op het nieuwe winkelen
De retailer in de fysieke winkel moet tegenwoordig extra hard zijn best doen om de 'verwende' klant in zijn winkel te mogen verwelkomen en om zijn collectie te kunnen verkopen. Om de retailer hierbij optimaal te kunnen ondersteunen staan voor ACA en Divide productontwikkeling en -innovatie hoog op de prioriteitenlijst. "Het veranderende consumentengedrag brengt logischerwijs nieuwe wensen en behoeften van de retailer met zich mee. Dit vraagt om flexibiliteit en innovatiekracht aan onze kant. We zijn continu bezig met de verkenning van nieuwe technologie en met ontwikkelingen die onze klanten nu en in de toekomst kunnen helpen de consument aan zich te binden", verklaart Carel Smulders, Manager Marketing & Sales bij ACA. Eén van de mogelijkheden die de retailer heeft om de veeleisende consument tegemoet te komen is het toegankelijk maken van de online wereld in de fysieke winkel. Smulders: "Denk aan het plaatsen van een informatiezuil in de winkel die rechtstreeks toegang verschaft tot de webshop van de winkel. Is een paar schoenen in de fysieke winkel niet meer beschikbaar in de maat of kleur die de consument wil, dan kan dit
via de zuil alsnog eenvoudig online worden besteld indien het voorradig is in de webshop. De klant rekent af in de winkel en heeft vervolgens de mogelijkheid de schoenen thuis te laten bezorgen of af te halen in de winkel. Op deze wijze behoudt de retailer zijn (tevreden) klant." Voor de retailer is het daarnaast belangrijk om op plaatsen aanwezig te zijn waar consumenten veel winkelen. Winkels kunnen daarbij profiteren van elkaars kracht, onder andere door middel van het shop-in-shop concept. ACA ondersteunt met haar oplossingen bijvoorbeeld concessiemodellen en vendor managed inventory (VMI). VMI biedt leveranciers de mogelijkheid om de voorraad van de door hun geleverde merken te beheren (bijvoorbeeld aanvullen wanneer de voorraad tot beneden een
bepaald niveau is gedaald) en tevens om de prestaties van deze merken inzichtelijk te maken.

Het beste van twee werelden
Cross-channel retail vraagt in veel gevallen om slimme automatiseringsoplossingen die de diverse offline en online kanalen met elkaar integreren. "Wij zijn een samenwerkingsverband aangegaan met internetspecialist Divide om de retailer met cross-channel ambities optimaal van dienst te kunnen zijn. Dit bedrijf beschikt over enorm veel kennis en ervaring op het gebied van onder meer webshops, e-mail- en zoekmachinemarketing, social media en intranetomgevingen. Samen ontlasten we retailers door onze kennis en expertise van de offline en online wereld te bundelen. Daardoor zijn we in staat om hen het beste van twee werelden te bieden", legt Smulders uit. "Met eRetailium hebben zij op een efficiënte wijze hun krachten gebundeld tot een oplossing waarin een webwinkel is gecombineerd met een backoffice systeem dat de fysieke en online winkel met elkaar verbindt. Voor de retailer betekent dit een volledig inzicht in de resultaten van beide kanalen en een vergaande automatisering van processen en informatiestromen. Hierbij kan worden gedacht aan online bestellingen, voorraadbeheer, prijsdifferentiatie, productinformatie, klantenherkenning, distributie, factuurgeneratie en retourzendingen. Ook ondersteunt deze oplossing de vereenvoudiging van orderpicking door middel van scannen en biedt het diverse koppelingsmogelijkheden, zoals met pakketdistributeurs als PostNL en
UPS en aanbieders van online betaalwijzen als iDEAL en PayPal."

In de praktijk
Drie ondernemingen die reeds enthousiast gebruik maken van eRetailium zijn Hype Bazaar, Schuurman Schoenen en Ardenberg. In augustus 2011 hebben de oprichters van de webwinkel Hypebazaar.nl, Danny Andriesse en Eric van Liempde, twee fysieke winkels geopend in het verlengde van hun webshop. Met deze plannen in het achterhoofd wilden beide ondernemers beschikken over een toekomstbestendige IT-oplossing die alle gewenste functionaliteit biedt voor zowel de webshop als voor de inmiddels geopende winkels. Van Liempde geeft aan: "We moesten ervan zijn verzekerd dat we de financiële en logistieke administraties voor onze online en offline activiteiten probleemloos met elkaar konden samenvoegen. We zijn continu bezig met verbetering en vernieuwing en hetzelfde verwachten we van onze partners. Met eRetailium is ACA bij uitstek in staat om tegemoet te komen aan de eisen die voortvloeien uit onze vooruitstrevende visie. De intensieve samenwerking tussen ACA en Microsoft staat bovendien
garant voor de continuïteit van de oplossing waarmee we werken." Begin dit jaar heeft retailconcern Ardenberg, eigenaar van onder andere de schoenformules Dr. Adams, Van Dalen en Bitter, tevens een overeenkomst gesloten met ACA. Deze overeenkomst behelst de automatisering van zowel het hoofdkantoor als de in totaal ruim 70 winkels van Ardenberg. Het concern heeft Divide ingeschakeld om samen met ACA een geïntegreerde e-commerce omgeving voor deze drie formules op te zetten. Pieter Kooman, CEO van Ardenberg geeft aan: "De integratie van fysieke winkels en online shops zorgt ervoor dat niet alleen de verkopen in onze winkels, maar ook de verkopen via onze webshops automatisch logistiek en financieel worden verwerkt. We zijn er dan ook van overtuigd dat de gekozen oplossing ons zal helpen bij het creëren van synergie tussen beide kanalen." Ardenberg heeft met name gekozen voor eRetailium vanwege de complete functionaliteit van de oplossing en de continuïteit die ACA en Divide bieden.
"Op basis van de gesprekken met ACA en Divide en verschillende persoonlijke demonstraties hebben wij veel vertrouwen gekregen in de totaaloplossing van beide partijen. De projectaanpak die gehanteerd wordt en de vele mogelijkheden die de oplossing biedt spreken ons erg aan", aldus Kooman.

Klaar voor de toekomst
ACA en Divide richten hun pijlen de komende tijd sterk op de ontwikkeling van mobiele applicaties. Smulders: "We bieden klanten
al de mogelijkheid om via een smartphone of tablet op ieder gewenst moment hun omzetgegevens te bekijken, maar zijn nu druk bezig met de ontwikkeling van apps met diepgaandere functionaliteit." De belangrijkste aspecten die kenmerkend zullen zijn voor de apps zijn snelheid, toegankelijkheid, gebruiksgemak en service. Stephan Bliek, directielid bij Divide, licht het serviceaspect als volgt toe: "We willen de retailer met behulp van onze apps in staat stellen om zijn winkelpersoneel te ondersteunen. Wanneer een verkoopmedewerker bij de schappen in de winkel staat om een klant te adviseren, dan is het wel zo gemakkelijk als hij direct (zonder naar de kassa te hoeven lopen) via een tablet voorraadinformatie kan opvragen, artikelen kan opzoeken in de gewenste kleur en maat, de aankoophistorie van klanten kan inzien, artikelen op klantniveau kan bestellen, klanten real-time kan toevoegen aan het klantenbestand of aanmelden voor de nieuwsbrieven of de klantgegevens kan wijzigen." Ook voor wat betreft klantenbinding bieden ACA en Divide steeds meer mogelijkheden. "Naast uitgebreide en reeds bestaande functies ter ondersteuning en uitvoering van marketingacties en voor het toekennen van spaarpunten kan er op korte termijn ook worden betaald met deze punten", vervolgt Smulders. "Door nieuwe trends en technologische ontwikkelingen scherp in de gaten te houden en hier direct op te anticiperen en reageren zijn niet alleen wij, maar ook onze klanten klaar voor de toekomst."

Meer informatie: www.aca.nl en www.divide.nl

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.