Terug
Blog Check Pay: De nieuwe betaalservice van PostNL 22 juni 2011 Check Pay is de nieuwe betaalmethode van PostNL. CheckPay maakt online aankopen via iDEAL aantrekkelijker en veiliger dan ooit. Het is een online betaalmethode gekoppeld aan logistiek en betekent: eerst ontvangen(Check) , dan betalen (Pay). Consumenten die via CheckPay winkelen, krijgen namelijk gegarandeerd het volledige aankoopbedrag terug als ze de aankopen niet ontvangen.
Is er niets aan de hand? Dan ontvangt de webwinkel uiteraard het aankoopbedrag – eveneens gegarandeerd. En hoewel CheckPay via iDEAL werkt, vormt het tóch een achteraf-betaalmethode voor de webshop. Daarmee is CheckPay voor consumenten en winkeliers aantrekkelijker dan betalingen via creditcard, rembours of acceptgiro.
Hoe werkt het? PostNL maakt het webshops graag makkelijk en het aanlsuiten op CheckPay loopt via zijn PSP. Zodra de webshop geïmplementeerd is kan een consument een online bestelling doen en betalen via CheckPay. De koper voldoet het aankoopbedrag via iDEAL. CheckPay zorgt ervoor dat dit bedrag op een tussenrekening van PostNL blijft staan. De succesvolle betaling wordt gemeld aan de webshop waarna deze veilig kan verzenden.
PostNL stuurt de koper een geheime aflevercode via sms. Bij aflevering van de bestelling vraagt de pakketchauffeur deze code. Deze wordt gevalideerd in de handterminal van de chauffeur. Als deze code akkoord is, ontvangt de leverancier het aankoopbedrag op zijn rekening. Wanneer de bestelling daarentegen na 30 dagen nog steeds niet is aangekomen, stort PostNL het aankoopbedrag terug op de rekening van de consument.