Terug
Blog Google Analytics in het kort 1 maart 2011 Google Analytics is één van de meest krachtige oplossingen voor webanalyse die op het moment beschikbaar zijn, en bovendien is het gebruik van de applicatie gratis.
Wat is Google Analytics? Dit is een vraag die vaak binnen tien seconden wordt gesteld na het noemen van Google Analytics. Het woord Analytics is een samenvoeging van de woorden Analysis en Statistics. Het programma Google Analytics is web-based en laat zien hoe mensen op je website terechtkomen en hoe ze zich gedragen op de site, maar biedt ook inzicht in hoe het gebruiksgemak van de site kan worden verbeterd. Door slim in te spelen op deze informatie kan de ROI (return-on-investment) van de website worden verhoogd.
Waarom Google Analytics? Meten is weten: Zonder de benodigde informatie of feedback kan er geen analyse plaatsvinden die uitmondt in informatie en vervolgens in optimalisatie. Elke website heeft een doel, of dat nu informatie verschaffen is of het genereren van verkopen. Aan elk doel is een conversie of waarde te koppelen, het invullen van een contactformulier of het verkopen van een product, noem maar op. Het programma is er dus simpel gezegd voor personen en organisaties die inzicht willen verkrijgen in de resultaten van hun website.
Google Analytics geeft antwoord op vragen als:
Welke marketinginitiatieven zijn het meest effectief? Wat zijn accurate verkeerspatronen en trends op mijn website? Welke klanten en doelgroepen zijn het meest waardevol? Waar komen mijn bezoekers vandaan en wat doen ze op mijn site? Hoe kan mijn website meer bezoekers veranderen in klanten? Welke zoekwoorden spreken de potentiële klanten aan en leiden tot conversie? Welke online advertentie of boodschap is het meest effectief? Waarom verlaten zoveel mensen mijn site zonder te doen wat ik wil? Spelen websiteontwerpelementen een rol wanneer bezoekers de site vroegtijdig verlaten? Wat voor site-inhoud vinden mensen het meest interessant?