Terug

Blog

Fashion retail toont massaal interesse in e-commerce

Op dinsdag 30 november vond in Arnhem de Fashion E-commerce Experience plaats. Deze informatieve bijeenkomst voor fashion retailers met online ambities werd georganiseerd door ACA in samenwerking met Divide Internetoplossingen. De bijeenkomst stond in het teken van online verkopen en de automatisering van webwinkels. In dit kader werd tevens de volledig geïntegreerde e-commerce oplossing eRetailium geïntroduceerd, welke ACA en Divide speciaal voor de fashion retail hebben ontwikkeld.

Groot succes
Ondanks het gure winterweer wisten meer dan 150 belangstellenden uit de fashion retailbranche hun weg te vinden naar het centraal gelegen Hotel en Congrescentrum Papendal. Een opkomst waarover de organisatie zeer te spreken is en die aantoont dat e-commerce enorm leeft onder fashion retailers. Na afloop van de bijeenkomst gaven de bezoekers aan veel te hebben opgestoken over het onderwerp en enthousiast te zijn over de mogelijkheden die ACA samen met internetpartner Divide biedt als het gaat om webshopautomatisering.

Cross-channel
Het programma van de bijeenkomst werd afgetrapt door een inleidende presentatie van Roel de Kock, algemeen directeur van ACA. Hierin werd kort ingegaan op de bevindingen uit het onlangs gepubliceerde onderzoeksrapport Retail 2020; een rapport dat in opdracht van CBW-MITEX en het HBD is uitgevoerd door Q&A Research. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat er momenteel een online trend gaande is, waarbij de Nederlandse consument meer en meer aankopen via het internet doet en het aantal webshops hand over hand toeneemt. Deze ontwikkelingen zullen er in de niet al te verre toekomst voor zorgen dat het aantal stenen winkels wordt teruggedrongen en dat een cross-channel-strategie voor retailers essentieel wordt om te overleven.

Belangenbehartiging
Na de inleiding maakte Jaap Schokkenkamp van de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie aan de hand van zijn presentatie duidelijk hoe deze organisatie de online consument vertegenwoordigt en zijn belangen behartigt. Ook ging hij in op de verschuiving die plaatsvindt van offline naar online en op de explosieve omzetgroei binnen het online verkoopkanaal gedurende de laatste paar jaren.

Online betalen
Om bezoekers meer inzicht te verschaffen in de mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van online betalen, verzorgde Wiggert Meerman van Ogone Payment Services een presentatie over de dienstverlening van deze organisatie. Hij gaf onder andere een toelichting op het verloop van het online betaalproces en op de wijze waarop Ogone online betalingsfraude tracht te voorkomen en aangesloten ondernemingen zekerheid biedt als het gaat om veiligheid en betalingsgaranties.

Ontzorging door integratie
Divide en ACA lanceerden tijdens de bijeenkomst hun gezamenlijke e-commerce oplossing voor de fashion retail, genaamd eRetailium. Tijdens de presentaties van deze bedrijven passeerden onderwerpen de revu als design, vindbaarheid, social media, affiliate marketing, e-mailmarketing en meetbaarheid. Ook werd er ruim aandacht besteed aan de ontzorging van online retailers die gerealiseerd wordt middels een integratie van het content management systeem van de webshop met het back-office ERP-pakket. Hierbij werden de functionele voordelen van eRetailium toegelicht, zoals geautomatiseerde orderverwerking, automatische voorraadactualisatie en synchronisatie van artikelinformatie en prijzen.

In de praktijk
De bijeenkomst werd afgesloten met een praktijkcase die werd gepresenteerd door Bas Behm en Niels Schouten van landelijke sportketen Front Runner. Zij maakten het publiek middels hun presentatie deelgenoot van hun ervaringen met e-commerce oplossing eRetailium. Daarnaast gunden ze bezoekers een kijkje in de keuken voor wat betreft de manier waarop deze keten omgaat met e-commerce en marketing.

E-commerce in 2011
Vanwege het succes van de Fashion E-commerce Experience en de groeiende populariteit van het onderwerp e-commerce, zijn ACA en Divide voornemens om ook het komende jaar weer een dergelijke bijeenkomst te organiseren. Dit met als doel fashion retailers op de hoogte te houden van nieuwe kansen, mogelijkheden, trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce.

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.