Nederlandse online-retailers hebben in de periode van 1 tot en met 20 december 2009 gemiddeld 45 procent meer omzet geboekt dan normaal. Dat stelt Thuiswinkel.org.
De belangenvereniging baseert zich op een online-enquête van Blauw Research, uitgevoerd onder zijn retailende leden. Waar zij in de maanden tot november samen wekelijks 53 miljoen euro aan omzet boekten, lag de totale omzet in de eerste drie weken van december gemiddeld op 77,3 miljoen.
'Groei onderschat'
De gerapporteerde weekomzetten in december overstijgen de omzetten die online-retailers verwachtten in de aanloop naar Sinterklaas; In een eerdere enquête zeiden ze op een extra omzet van 37 procent per week te rekenen tussen 1 november en 6 december. Hoewel dit een andere periode betreft, stelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org dat de Nederlandse thuiswinkelbranche zichzelf heeft onderschat, wijzend op de nieuwe cijfers van Blauw Research.
Fysieke retail
Thuiswinkel.org refereeert verder aan cijfers van Detailhandel Nederland. Die belangenclub liet weten dat de meeromzetten van fysieke retailers in de eindejaarsperiode zijn teruggelopen ten opzichte van 2008, met 7 tot 8 procent tot een totaal van 450 miljoen euro. Thuiswinkel.org verstrekt geen cijfers over de meeromzetten van webwinkels in decemberweken van voorgaande jaren.
6 miljard
Directeur Jongen laat wel weten dat de totale online-bestedingen in 2009, 'mede dankzij het behoud van koopkracht in dit jaar, in de buurt van de 6 miljard euro komt na deze succesvolle feestweken'. Het genoemde bedrag is gelijk aan Jongens prognose in september. De schatting was toen gebaseerd op geluiden uit de branche, die in 2008 groeide met 24 procent tot 4,85 miljard euro.
De nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research, met exacte cijfers over de totale online-consumentenbestedingen in 2009, wordt in maart verwacht.