Terug
Blog Webwinkels goed voor 7 procent retailomzet 30 maart 2010 De online-consumentenbestedingen zijn het afgelopen jaar met 17 procent toegenomen. Hoewel het groeipercentage in voorgaande jaren hoger lag, steekt het cijfer positief af tegen de algehele neergang in het retaillandschap: de detailhandelomzet daalde het afgelopen jaar met 4,8 procent.
Dat laat Thuiswinkel.org vandaag weten. De totale online-bestedingen kwamen afgelopen jaar uit op 6,38 miljard, 17 procent meer dan in 2008. De cijfers uit de Thuiswinkel markt Monitor zijn in opdracht van de belangenvereniging en met financiële steun van TNT Post opgesteld door Blauw Research. Voor het eerst zijn de cijfers op segmentniveau geijkt aan het retail panel van GfK Retail & Technology.
737 euro per webshopper De gemeten online-groei is vooral veroorzaakt doordat consumenten online meer bestellingen plaatsten. Gemiddeld hebben consumenten in 2009 6,2 online- bestellingen geplaatst. Dit is een stijging van 19 procent vergeleken met 2008. Door de toename van het aantal bestellingen neemt ook het gemiddeld besteed bedrag toe. Online-consumenten gaven in 2009 gemiddeld 737 euro uit op het internet, een stijging van 13 procent. Het aantal orders per webshopper steeg harder dan de uitgaven per webshopper, waarmee kan worden geconcludeerd dat de gemiddelde orderwaarde het afgelopen jaar is afgenomen.
Nieuwe webkopers Vorig jaar kochten 8,65 miljoen Nederlanders tenminste één product online. Het aantal nieuwe internetkopers lag met 700.000 personen lager dan in 2008, toen 980.00 nieuwe webshoppers werden begroet. Dat is geen verrassing, in een markt die steeds volwassener word. De groei van de online-consumentenbestedingen moet vooral komen, doordat huidige online shoppers meer bestellingen online gaan doen en daardoor meer gaan besteden.