Terug

Blog

Focus online-retailer naar achterkant bestelproces

Amerikaanse webwinkeliers noemen het verbeteren van hun checkout-proces een topprioriteit voor de rest van dit jaar. Verder willen ze investeren in productpagina’s, terwijl het relatieve belang van de homepage afneemt.

Dat blijkt uit The State of Retailing Online 2009, waarvan het gedeelte over merchandising gister werd gepubliceerd. Het rapport werd opgesteld door Forrester in opdracht van de Amerikaanse branchevereniging Shop.org. Het onderzoeksbureau becijferde dat 79 procent van de online-retailers het verbeteren van hun checkout-proces bovenaan het to do-lijstje heeft staan tot het eind van 2009. Om te voorkomen dat webshoppers gevulde winkelwagens laten staan, willen ze vooral investeren in de transparantie rondom verzendkosten.

Eerder in het checkout-proces
Van alle ondervraagden zegt 88 procent in het komende jaar meer informatie over verzendkosten te gaan verschaffen. Ze willen eerder in het checkout-proces duidelijk maken wat een koper precies kwijt is voor een bestelling. Verder zijn steeds meer online-retailers van plan te laten weten wanneer een gekocht product het magazijn heeft verlaten en wanneer een koper een product precies mag verwachten.

Productpagina’s
Behalve op hun checkout-processen willen de ondervraagde webwinkeliers focussen op productpagina’s. Daarbij denken ze vooral aan een kwalitatieve en kwantitatieve impuls voor foto’s van producten, inclusief de mogelijk tot inzoomen. De aandacht voor de homepage neemt af, omdat de groeiende groep bezoekers via vergelijkingssites of zoekmachines die pagina passeert.

Reviews en de zoekfunctie
Andere belangrijke aandachtgebieden zijn reviews en de zoekfunctie. Zes op de tien respondenten maakt inmiddels gebruik van klantbeoordelingen en 55 procent van de webwinkeliers noemt ratings en reviews een prioriteit voor het komende jaar. Bijna driekwart van de ondervraagden (73 procent) zegt te zullen investeren in nieuwe zoekmogelijkheden op de site, door de toevoeging van extra filters of skins.

Recessie
Een aantal uitkomsten van Forrester’s onderzoek onder 117 online-retailers werd begin mei al geopenbaard. Toen werd duidelijk dat een ruime meerderheid (70 procent) niet zal bezuinigen op e-commerce in recessietijd. Veel bedrijven denken juist nu marktaandeel af te kunnen snoepen van de concurrentie. Overigens willen negen op de tien online-retailers uit het onderzoek de komende tijd investeren in speciale uitverkoop-secties op hun websites.
De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.