Terug
Blog Webwinkels floreren in barre tijden 28 mei 2009 Webwinkels gaan een rooskleurige toekomst tegemoet. De kwakkelende detailhandel verschuift in rap tempo van offline naar online.
"De jongeren van tegenwoordig zijn opgegroeid met webwinkelen. En de jeugd heeft de toekomst", zegt Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org, op de Thuiswinkel Vakbeurs in Utrecht. Bovendien raakt de groep ouderen ook steeds meer vertrouwd met het medium internet. De groei in e-commerce is er nog lang niet uit, aldus Jongen. "Er zijn 11 miljoen Nederlands actief op internet, en 7 miljoen daarvan hebben in de tweede helft van 2008 iets op internet gekocht. Er is dus nog een groeipotentieel van 4 miljoen klanten." De branchevereniging ziet de detailhandel in rap tempo verschuiven van offline naar online. De detailhandel in zijn algemeenheid groeide in 2008 met 'slechts' 2,6 procent. De afgelopen maanden verslechterde dat beeld nog meer. De omzet van de detailhandel lag in februari 8,5 procent lager dan een jaar eerder. Sinds het jaar 2000 is in geen enkele maand een dergelijke omzetdaling waargenomen, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek vorige week. Daartegenover staat dat de totale omzet van de online detailhandel in 2008 met 24 procent toenam tot een bedrag van 4,85 miljard euro, zo blijkt uit onlangs gepresenteerde onderzoekscijfers. Voor 2009 verwacht Thuiswinkel.org een verdere groei naar een omzet van 6 miljard euro. Niche webwinkels Wijnand Jongen schets in zijn presentatie op de Thuiswinkel Vakbeurs een aantal trends in de e-commercesector. Zo ziet hij een enorme toename van kleine niche webwinkels. "De long tail-theorie gaat echt op in deze sector. Tezamen vormen de niche webwinkels een steeds groter volume. Online kan je je onderscheiden door je te specialiseren. Een webwinkel voor theemutsen bijvoorbeeld is helemaal geen slecht idee, zeg ik altijd. De Blokker verkoopt maar drie soorten theemutsen, dus je kunt in zo'n webwinkel echts iets unieks bieden." Een andere trend is het toenemende aantal fabrikanten dat hun produkten zelf gaat verkopen, in plaats van via detailhandelaars. Jongen noemt dit het 'kanaalconflict'. "We zien steeds meer fabrikanten lid worden van onze vereniging. Een fabrikant als Philips is nu nog voorzichtig met zelf dingen verkopen, maar ik verwacht dat dit op den duur gaat veranderen. Uiteindelijk gaat de consument direct naar de fabrikant."