Terug
Blog 'Retailers moeten online actieve consumenten zoeken' 7 februari 2007 Retailers kunnen consumenten niet blijven behandelen alsof ze allemaal hetzelfde zijn- dat zijn ze namelijk niet, claimt Lorna Borenstein, vice president productstrategie voor jongeren bij Yahoo Inc. Volgens haar moeten retailers online op zoek gaan naar consumenten die actief hun mening over producten geven.
Sales-kanaal 'Webwinkeliers die willen groeien kunnen het niet veroorloven niet sociaal te zijn. Internet alleen zien als een verkoopkanaal is niet volledig, het is ook een social networking-fenomeen', zegt Borenstein. ‘Mond-tot-mondreclame is steeds gebruikelijker en belangrijker in retail, omdat consumenten via het web hun mening kunnen verkondigen’, aldus Borenstein. Ze deed haar uitspraken tijdens haar presentatie op de FirstLook-conferentie van Shop.org, de Amerikaanse branchevereniging. Op zoek Volgens haar moeten retailers online op zoek gaan naar consumenten die hun mening over producten geven. Door zich te focussen op de kracht van social networking kan het verkeer naar de webshop worden verhoogd, en ook de verkoop. Borenstein, die eerder vice president en general manager bij eBay was, meent dat de invloed van dergelijke consumenten erg groot is. ‘Het gaat daarbij niet om het aantal mensen dat over je merk spreekt, maar hoe actief de consumenten zijn. Actieve consumenten hebben een groter sociaal netwerk, zij aan verschillende websites verbonden en schrijven waarschijnlijk ook meer productreviews.’ Weblogs Tactieken moeten erop gericht zijn deze actieve consumenten te vinden. Een voorbeeld geeft Borenstein naar aanleiding van de invloed van weblogs. Retailers moeten niet zelf een weblog starten, maar op populaire blogs zoeken naar actieve consumenten, die de aandacht van grote groepen lezers trekken. ‘En die lezers zijn ook consumenten’, meldt Borenstein. Retailers kunnen op verschillende manieren achterhalen wie deze individuen zijn en in discussie gaan over hun merk. ‘Mensen praten nu eenmaal online over producten in social web-omgevingen. Je kunt ze benaderen en zeggen “Leuk wat je over mijn merk schrijft, mag ik dat op mijn website zetten”? Dat is een manier om ze te leren kennen, en te leren begrijpen.’ Bron: Internet Retailer