Terug
Blog Leeftijd belangrijke factor in online 5 februari 2007 Oudere internetgebruikers zoeken online eerst naar informatie, bijvoorbeeld bij prijsvergelijkingssites, voordat ze online iets kopen. Jongere gebruikers laten zich vooral via social networksites beïnvloeden voor een aankoop.
Het Duitse bureau Fittkau & Maaß concludeert dat na onderzoek. Online voorkeuren blijken leeftijdsafhankelijk. Zo gaf van de respondenten ouder dan 50 jaar 78.3 procent aan prijsvergelijkingen en onafhankelijke tests belangrijk te vingen. Slechts 53,8 procent van de leeftijdsgroep laat zich door de (online) mening van anderen informeren over een potentiële online aankoop. Voor de jongere leeftijdsgroep van het onderzoek speelt de mening van andere gebruikers een veel grotere rol. Van de internetgebruikers onder de 20 jaar zoekt 66 procent in sociale webomgevingen naar ervaringen van anderen, voordat ze online shoppen. Bij de 20- tot 30-jarigen is dit 67,2 procent. Van de respondenten die social networksites bezoeken, denkt 10 procent dat deze platformen onderdeel van webwinkels zijn. 88 procent van de ondervraagden denkt dat webwinkels veilig data- en betalingsverkeer hebben. Het onderzoek heeft 102.000 Duitse internetgebruikers ondervraagt in oktober en november vorig jaar.