Terug
Blog E-mail beïnvloedt aankoopgedrag 22 januari 2007 E-mail is een belangrijke beïnvloedende factor voor de aankoopbeslissingen van consumenten. Veel mensen bespreken hun aankoopplannen namelijk via de mail. Adverteerders hebben hier dus kansen. Zo blijkt uit onderzoek.
MetrixLab onderzocht wat mensen allemaal met elkaar bespreken in e-mails, in opdracht van Microsoft Digital Advertising Solutions. De onderzoekers ondervroegen in vijf landen (Brazilië, China, Frankrijk, het VK en de VS ) gebruikers van Hotmail en LiveMail. Wat blijkt: Veel respondenten bespreken hun privézaken, zoals uitgaan, reizen, maar ook de aankoop van financiële diensten, via e-mail. Zo regelt 76 procent van de mannelijke en 81 procent van de vrouwelijke respondenten sociale afspraken via de mail, zoals afspraken voor het bezoeken van films, concerten of evenementen, of in welke restaurants ze gaan eten. 41 procent van de mannen bespreekt de aankoop van financiële diensten via e-mail. 77 procent van de bevraagde vrouwen communiceert over reisplannen. 61 procent van de respondenten bespreekt zijn opties op het vlak van onderwijs alvorens concrete plannen te maken, terwijl 71 procent van de 18-tot 35-jarigen zijn carrière bespreekt in e-mail. 45 procent van de frequente online gebruikers stelt dat e-mail de belangrijkste vorm van communicatie is. Daardoor zijn ‘word of mouth’ en aanbevelingen door vrienden via e-mail de sterkste beïnvloeders wanneer consumenten overwegen om een aankoop te verrichten: Consumenten beschouwen e-mail als een vertrouwde vorm van communicatie en gebruiken dit kanaal veel voor ‘word-of-mouth’. E-mail vormt volgens Microsoft dus een belangrijke gelegenheid voor adverteerders om een gericht doelpubliek te bereiken op een belangrijk moment in het koopproces. Microsoft doet veel onderzoek naar de commerciële mogelijkheden van e-mail, het bedrijf biedt als exploitant van LiveMail geen advertentieruimte in de e-mail zelf, er is alleen bannering mogelijk op de algemene pagina’s. Dus zet Microsoft meer in op het sociale aspect van e-mail en meet op welke tijden adverteerders het beste ruimte kunnen inkopen. Advertenties van restaurants of filmmaatschappijen kunnen bijvoorbeeld het beste op donderdag, want dat is een tijdstip waarop consumenten mailen om afspraken te maken voor het weekend. Andere cijfers: Tweederde van de bevraagden discussieert over muziek op Windows Live Mail of MSN Hotmail vooraleer deze aan te kopen. Bij de 18- tot 35-jarigen is dat zelfs 68 procent. 56 procent van de mannen spreekt via e-mail over wagens alvorens er één aan te schaffen. 73 procent van de mannen en 58 procent van de vrouwen converseert over elektronica en gadgets, voor de aankoop. 61 procent van de mannen en 54 procent van de vrouwen spreekt via e-mail over de aankoop van een nieuwe gsm voor de effectieve aankoop. In totaal namen 14.878 respondenten tussen 18 en 65 jaar, die de afgelopen maand minstens één keer e-mail (inclusief Hotmail and Windows Live Mail) gebruikten, deel. De enquête liep tussen augustus en september 2006.