Terug
Blog Kortingsbonnen moeten klant overhalen 29 september 2006 Couponing, het online aanbieden van kortingsbonnen, is in Amerika erg populair. Ook de restaurantsite Restaurant.com heeft er baat bij. Volgens de site CouponCabin geeft het online aanbieden van kortingen net dat extra zetje dat nodig is, om de klant over te halen niet naar een webshop, maar naar het winkelcentrum te gaan.
Restaurant.com De Amerikaanse website Restaurant.com gebruikt online promotiecodes om nieuwe klanten te verleiden en het succes van diverse aanbiedingen te controleren. De site heeft kadobonnen ter waarde van 25 dollar, voor de prijs van 10 dollar. Deze bonnen kunnen in 8000 restaurants worden ingewisseld. Door een gezamenlijke kortingssite, CouponCabin.com, heeft de organisatie zijn bereik uitgebreid, en worden de kortingen gebruikt om de kracht van zijn aanbiedingen te testen. Via welk kanaal ‘We geven regelmatig een aantal verschillende codes, waarmee de klant kan besparen. Dit in tegenstelling tot andere detailhandelaren, die slechts één optie per jaar bieden’, vertelt Cary Chessick, CEO van Restaurant.com. ‘Wij kunnen achterhalen hoeveel mensen via een bepaald kanaal bij onze restaurants terechtkomen, en vervolgens de variabelen analyseren.’ CouponCabin CouponCabin is een database van alle coupons en aanbiedingen die via zoekmachines boven komen. Ongeveer 700 consumenten hebben zich ingeschreven voor een wekelijkse e-mailnieuwsbrief. Bezoekers van de site blijken voornamelijk vrouwen. Zij zijn over het algemeen hoofd van het huishouden en werkende moeders. De site heeft ook een online community, met een forum en ‘tell a friend-’ en ‘share a coupon’-optie. ‘Het is echt een plek voor shoppers die erg prijsbewust zijn,’ verduidelijkt Scott Kluth, eigenaar en oprichter van de couponsite. ‘Ze zijn erg actief op het forum, waar ze anderen op de hoogte brengen van kortingsbonnen die door onze zoekmachine niet worden gevonden.’ Site vinden Consumenten vinden de restaurantsite niet alleen via de kortingsbonnen op CouponCabin.com, maar ook via mond-tot-mond-reclame. Ook komt er verkeer als gevolg van de domeinnaam. Chessick wil niet aangeven hoeveel nieuwe klanten via de couponsite binnenkomen, maar zegt wel dat het een belangrijke partner is. Fysieke winkels Volgens Kluth heeft de site vooral een hoge toegevoegde waarde voor fysieke winkels. ‘Consumenten die online zijn zijn sneller geneigd om naar een webshop te gaan. Maar als je een coupon hebt, dan ga je daar uiteindelijk toch mee naar het winkelcentrum. De kortingsbon zorgt dan net voor dat extra zetje dat daarvoor nodig is.’ Dat geldt dus ook voor de restaurantsite, waar volgens Chessick mensen denken: ‘het is nu zo goedkoop, waarom zou ik de gok niet wagen.’