Terug
Blog Webwinkels ontwikkelen zich 20 september 2006 De Nederlandse webwinkels ontwikkelen zich op alle fronten: zij bieden een rijkere winkelervaring, wekken meer vertrouwen en zetten betere methoden in om bezoekers te adviseren en te verleiden. De grote uitdaging blijft echter het verbeteren van het bestelproces. Dit blijkt uit het Jungle Rating Webwinkel Onderzoek 2006 onder de 25 grootste webwinkels van Nederland.
'De toekomst ligt in het betrekken van de consument in het verkoopproces: de webwinkel als ontmoetingsplaats voor consumenten', meldt Jungle Rating. Multimediaal verrijken Als de webwinkel de winkelervaring multimediaal verrijkt, gaan consumenten eerder tot aankoop over, bleek uit onderzoek van Allurent. Nederlandse webwinkels gaan steeds beter om met dit gegeven, concluderen de onderzoekers. Bijna eenderde van de webwinkels maakt het mogelijk om tot in de kleinste details in te zoomen op de producten, waaronder Wehkamp en Bon á Parte. 80 procent toont zowel losse productfoto's als foto's van producten in hun context en nieuwkomer Score.nl presenteert zijn assortiment in videovorm. Ook hebben steeds meer webwinkels interactieve promotieblokken op de homepage, 24 procent biedt dergelijke blokken. Volgens Jungle Rating lijkt dit percentage snel te groeien. Vertrouwen Vertrouwen blijkt voor consumenten van belang. Uit eerder onderzoek van Yahoo! en OMD blijkt dat 74 procent van de consumenten alleen aankopen doet bij webwinkels die zij vertrouwt en waar zij bekend mee is. De Nederlandse webwinkels wekken steeds beter vertrouwen. Inmiddels toont 92 procent een keurmerk, zoals het Thuiswinkel-waarborg. Echter, volgens Jungle Rating maakt 40 procent van de webwinkels zijn bedrijf te weinig tastbaar. Ze zouden meer kunnen vertellen over de onderneming, zijn geschiedenis en zijn mensen. 'Tijdens het bestelproces neemt bovendien slechts 33 procent twijfels weg over de levering, privacy en het retourneren', menen de onderzoekers. Het bestelproces Nog altijd laat meer dan de helft, namelijk 60 procent, een vol winkelwagentje achter in de webwinkel. Volgens Jungle Rating is dit percentage sinds 2004 onveranderd. Daarom moeten webwinkels zorgen voor een optimaal gebruiksvriendelijk bestelproces. Hoewel er wel een ontwikkeling te zien is, is er volgens Jungle Rating nog veel ruimte voor verbetering, onder andere in het inzicht geven in de voorraad van de winkel. Nu doet 44 procent van de webwinkels dit. Bestelkosten worden wel steeds beter gecommuniceerd, van 44 procent naar 56 procent. Fysieke lokatie Volgens de onderzoekers is het opvallend dat steeds meer webwinkels tegenwoordig de mogelijkheid bieden om het artikel op een fysieke locatie op te halen en te betalen (36 procent). 'Dit is sterk, omdat zij hiermee twijfels wegnemen over de levering' meent de organisatie. Het aantal betalingsmogelijkheden toe. De betalingsmethode iDeal heeft een vlucht genomen onder de webwinkels. Inmiddels biedt 56 procent I-deal aan. Creditcard (68 procent) en acceptgiro (72 procent) zijn nog steeds de populairste betalingsmethoden. Verleiden Webwinkels kunnen bezoekers veel meer verleiden, onder andere door het attenderen op gerelateerde artikelen (nu 60 procent) of het adviseren over bijpassende artikelen, wat 52 procent van de webwinkels nu doet. Ook kan de bezoeker verleidt worden door te herinneren aan de eigen voorkeuren en bekeken artikelen. 'Dit doen de Nederlandse webwinkels onvoldoende. Zo houdt slechts 24 procent van de webwinkels tussen twee bezoeken de inhoud van het winkelmandje vast en toont 8 procent tijdens het bezoek welke artikelen recentelijk de bezoeker heeft bekeken', meldt Jungle Rating. Opvallend is dat slechts 16 procent een online cadeauwinkel biedt. 'Een gemiste kans', volgens Matthijs van Gaalen van Jungle Rating, 'Immers, de online uitgaven stijgen bijvoorbeeld met zo'n 50 procent rond kersttijd'. Sociale ontmoetingsplaats Uit onderzoek van onderzoeksbureau McKinsey blijkt dat tweederde van alle economische activiteit wordt beïnvloed door mond-tot-mondreclame over een product, dienst of merk. Daarom zouden webwinkels bezoekers kunnen stimuleren door ze contact te laten hebben met andere bezoekers. Volgens Jungle Rating zouden Nederlandse webwinkels van dit gegeven meer gebruik moeten maken. Nu biedt 48 procent een lijst van best verkochte artikelen aan en 56 procent heeft een mogelijkheid om een vriend te e-mailen over een bepaald artikel. 'Het stimuleren van contact tussen consumenten als insteek voor het verkopen van producten of diensten zal een vlucht nemen', voorspelt Joost Wolzak, consultant bij Jungle Rating. 'Vooral webwinkels met een diep aanbod kunnen profiteren van social commerce. Het feit dat deze webwinkels binnen een productcategorie 'alles' hebben, maakt hen een onafhankelijke en daarmee betrouwbare sociale ontmoetingsplaats voor consumenten. Niet alleen liggen daarin commerciële kansen verscholen, maar het biedt ook nieuwe mogelijkheden om te leren van de klanten'.