Terug
Blog Maak Internetrendement meetbaar! 11 augustus 2006 Veel bedrijven hebben het Internet ontdekt als interessant kanaal om nieuwe klanten te werven en bestaande relaties te informeren. De tools die worden ingezet om de doelgroep te bereiken zijn divers en variëren van e-mailcampagnes, banners tot zoekmachine optimalisatie. Het commerciële doel is uiteraard het realiseren en vergroten van een kwalitatieve bezoekersstroom naar de website. Wat uiteindelijk resulteert in meer aanvragen. De kwaliteit van de bezoeker kan echter pas worden bepaald als een (actie)website is voorzien van een statistiekenpakket.
Meten is weten: Het aantal bezoekers op je homepage meten, kan op verschillende manieren. De bekendste manier is met behulp van een eenvoudige teller. De provider waar de website wordt gehost verzorgt in de meeste gevallen deze statistieken. De metingen van deze eenvoudige tellers laten echter vaak te wensen over. Belangrijk nadeel is dat dezelfde bezoeker vaak meerdere keren wordt geteld bij het herladen van een pagina. Als je meer wil weten over de bezoekers van uw website, dan kunt u beter gebruik maken van een uitgebreider statistiekenpakket met een andere meetmethode. De belangrijkste voordelen van een uitgebreider pakket is dat de website onzichtbaar (voor de bezoeker) wordt gemeten, daarnaast zijn de statistieken afgeschermd met een gebruikersnaam en wachtwoord. Zodoende kunt alleen u de meetwaarde raadplegen. Een ander voordeel van een uitgebreider pakket is dat naast het aantal bezoekers, ook inzicht wordt verkregen in het aantal pagina’s dat is bekeken, de vindbaarheid in zoekmachines, het klikgedrag, duur van het verblijf en het aantal aanvragen van een website. Analyse & optimalisatie Met alleen meten bent u er niet, u dient een vertaalslag te maken naar uw website op basis van de meetgegevens. Een aantal belangrijke kernwaarden worden hieronder uitgelicht:
Aantal pageviews (gemiddeld): het aantal pagina’s dat een bezoeker bekijkt geeft aan wat de relevantie of meerwaarde is van de geboden informatie. Daarnaast kan worden bepaald wat de kwaliteit is van de bezoekersstroom. Gebruikte zoekwoorden: geeft aan hoe uw website is gevonden via de zoekmachines en geeft in de positie in zoekmachines. Aantal aanvragen: geeft inzicht in het aantal (informatie) aanvragen van uw website. Elke aanvraag wordt gespecificeerd op de pagina’s die zijn bekeken voorafgaand aan de aanvraag en de herkomt van de bezoekers (linkpagina, zoekmachine of direct). Dit bepaalt in grote mate het rendement van bepaalde acties (banners etc.) Klikgedrag: geeft weer hoe bezoekers klikken op de website. U heeft wellicht ook zelf ideeën over het ideale klikpad. Door aanpassingen op de website kunt u bezoekers sturen in hun klikgedrag (links in tekst, relevante verwijzing, e.d.) Dit zijn slechts enkele zaken / invalshoeken waarmee de meerwaarde van statistieken is aangetoond. De informatie die inzichtelijk wordt gemaakt door een statistiekenpakket maakt het mogelijk betaalde uitingen op Internet op waarde te schatten. Elke aanvraag of bezoeker kent immers een bepaalde herkomst.Het doorlopend meten van een website biedt daarnaast de mogelijkheid tussentijds te optimaliseren en de effecten te spiegelen met de historische data. Zodoende kunnen gedragingen en het verloop van bezoekersaantallen worden geanalyseerd in de tijd.
Voor meer informatie over website statistieken bekijk: Divide.IQ