Terug
Blog Mannen zoeken informatie, vrouwen vermaak 2 mei 2006 Het internetgebruik onder mannen en vrouwen is niet gelijk. Mannen bezoeken op internet vooral recht-toe-recht-aan sites, terwijl vrouwen meer community- of spelletjessites bezoeken. Zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Internet Reclame (STIR). Peter Wiegman, projectcoördinator maakte dit bekend op het congres Vrouw en Internet. Mannen blijken vooral op zoek te zijn naar informatie op het internet. Vrouwen gebruiken het internet meer voor amusement en zijn meer emo-surfers.
Meer vrouwen op internet Op basis van het Internet Bereiksonderzoek geeft STIR aan dat mannen en vrouwen elkaar qua bereik en opgevraagde pagina's niet ontlopen. Zoals ook uit andere onderzoeken naar voren komt, concludeert STIR dat het internetgebruik onder vrouwen harder toeneemt dan dat onder mannen. Daarom verwacht STIR dat er binnenkort meer vrouwen dan mannen online zijn. Informatie of spelletjes Mannen en vrouwen verschillen wel van elkaar in hun internetgedrag. Er blijkt duidelijk een andere voorkeur voor het soort sites dat bezocht wordt. Mannen bekijken vooral informatieve sites, zoals nu.nl. NOS Teletekst en De Telefoongids. Spelletjes- en communitysites, zoals Zylom en Hyves zijn populair onder vrouwen. Het onderzoek van STIR toont ook aan dat er een positief verband is tussen televisie kijken en internetten bij vrouwen, terwijl dit bij mannen juist negatief is. STIR De Stichting Internet Reclame is een initiatief van acht grote Nederlandse internetexploitanten, te weten Adlink, Ilse media, IP iMedia, Lycos, MSN, Tiscali, Wanadoo en WebAds. De Stichting stelt zich ten doel digitale marketing te promoten en te stimuleren door meer inzicht te verschaffen in online bereik en profielen.