Terug
Blog Nederlandse jongeren flirten graag online 27 april 2006 Nederlandse jongeren houden van online flirten. Dat blijkt uit onderzoek dat Doritos hield onder jongeren, naar aanleiding van de door het chipsmerk gestarte Flirt & Scoor promotie, meer dan een maand geleden.
Jongeren kunnen op Doritos.nl een flirtprofiel aanmaken, waarmee ze iemand kunnen vinden om zes dagen lang een virtuele baby (Eccky) op te voeden. In die zes dagen moeten de ouders de Eccky aandacht geven, wassen, voeden en met het kind spelen, chatten en winkelen. Doritos heeft een onderzoek aan de promotie gekoppeld dat werd uitgevoerd door Metro Life Panel, een online panel van Metro. 1500 respondenten werden ondervraagd over flirten in het algemeen, het gedeelte over flirten online en bij jongeren was specifiek voor Doritos. Wat blijkt: 84 procent van de jongeren flirt wel eens. Een groot deel van de jongeren flirt, naast ‘in het echte leven’, vaak online (75 procent). MSN is daarbij het meest populaire flirtmiddel; 56 procent gaf aan via MSN te flirten. Het overgrote deel van de jonge respondenten geeft aan met name voor de fun (88 procent) en de aandacht (40 procent) te flirten, een kleiner deel flirt om uiteindelijk een relatie te vinden (17 procent). Enkele andere resultaten: - 59 procent van de jongeren gaf aan dat ze een relatie hebben, gezien het hoge percentage dat aangaf te flirten (84 procent) kun je aannemen dat ook jongeren mét een relatie massaal flirten. - Flirten wordt door 77% van de jongeren niet als vreemdgaan gezien. - Jongeren vinden online flirten makkelijker dan flirten ‘in het echt’. Doritos lanceerde in maart een grootschalige promotie die inhaakt op online flirten, en hield ter voorbereiding daarvan ook al een kleinschaliger onderzoek onder 250 jongeren. Reden voor het onderzoek: een gecontroleerde en veilig omgeving ontwikkelen waar jongeren makkelijk kunnen flirten. Zo werd naar aanleiding van dit onderzoek ervoor gekozen om niet met foto's te werken, geen persoonlijke gegevens als email zichtbaar te maken en geen 'love matches' te stimuleren waar leeftijdsverschil groter is dan 5 jaar. Daarnaast is er de hele dag toezicht en zijn er diverse mogelijkheden om misbruik te melden. De Doritos-actie ‘Flirt & Scoor’, waabij je Eccky-promotiecodes kunt vinden in zakken Doritos, loopt nog tot eind mei en wordt ondersteund met een televisiecommercial, non-spot radio, een online campagne en point-of-sale materiaal.