Terug
Blog Regelmatig e-mailcontact met klant genereert loyaliteit 22 juli 2005 Regelmatig contact met klanten via e-mail genereert merkloyaliteit. Dit blijkt uit een casestudie van een multinationale cosmeticaonderneming. De studie toont tevens aan dat het aanprijzen van een product (in casu een huidverzorgend middel) tot een verhoogd winkelbezoek leidt. De onderneming voerde gedurende twaalf maanden een e-mailcampagne.
Bekende klanten werd een e-mail gestuurd waarin hen gevraagd werd een vragenlijst in te vullen. Het blijkt dat driekwart van de respondenten aangeven het product de afgelopen zes maanden te hebben gekocht of gebruikt. Bovendien prezen ze het merk aan bij hun vrienden. Tweederde van de respondenten gaf aan het product te hebben aangeschaft als direct gevolg van de e-mail - de mails gingen namelijk gepaard met speciale aanbiedingen, kortingen en nieuwe productinformatie. De uitkomsten zijn een opsteker voor e-mailmarketeers. Deze worstelen immers altijd met vier belangrijke vragen: zijn de klantgegevens in de database nog wel recent? Vervreemdt te veel communicatie de klant niet van de onderneming? Hoe zeker is het dat een stijgende verkoop gerelateerd is aan een e-mailcampagne? Met welke incentives moet de klant naar de winkel gelokt worden?Ondanks een slechte reputatie in de vorm van spam en junkmail kan e-mailmarketing zeer effectief zijn. een belangrijke voorwaarde is dat de mailing geschiedt op aanvraag en vrijwillige basis. Niet alleen is de doelgroep dan duidelijker omschreven, het effect op de verkoop kan groot zijn en het kan merkloyaliteit genereren.