Terug

Blog

Internet krijgt 3 keer zoveel van Unilever

Unilever kijkt vanaf nu op een heel andere manier naar zijn marketing. Internet mag voortaan rekenen op een verdrievoudiging van het budgetaandeel. Tijdschrift voor Marketing sprak als eerste met Harry Dekker van Unilever en Rob Molenaar van MSN over de resultaten en gevolgen van de effectiviteitsstudies van Axe, Hertog en Conimex en het crossmedia optimalisatie-onderzoek van Dove.

Uit de onderzoeken blijkt dat online marketing een positief effect heeft op merkwaarden als top-of-mind bekendheid, spontane bekendheid, imago en koopintentie. Het crossmedia optimalisatie-onderzoek van Dove toont bovendien aan dat televisie, print en internet elkaar versterken. De ingezette media behalen samen een hoger effect dan elk van de ingezette media afzonderlijk. Gevolg: bij een optimale verdeling van het mediabudget zou internet recht hebben op 12 procent. Dat percentage zou dan ten koste gaan van televisie en print.

De onderzoeken zijn van invloed op Unilever’s budgetverdeling in de toekomst. Harry Dekker: ‘Het onderzoek is inderdaad verplichtend voor onszelf. We moeten naar de doelstellingen van het merk kijken en daarna pas naar het budget. De kanalenmix noopt tot content-orkestratie. Offline kreeg tot nu toe een andere behandeling dan online, dat was ook het geval bij print. Er was onvoldoende aandacht voor de samenhang tussen de diverse boodschappen.’

En concreet? Harry Dekker: ‘We zullen het media-aandeel van internet binnen het budget verdrievoudigen.’
Rob Molenaar: ‘Goed voorbeeld doet goed volgen. De rest van de industrie moet nu volgen en het signaal van Unilever oppakken.’ MSN werkt op dit moment overigens voor een onbekend - maar substantieel- bedrag samen met een adverteerder - waarvan de naam geheim gehouden wordt - aan een soortgelijk onderzoek in een ander marktsegment, dat aan het einde van deze zomer afgerond moet zijn.
De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.