In de gehele Europese Unie geldt van 25 mei 2018 dezelfde privacywetgeving; de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). AVG is samengevat een centrale set aan regels waarbinnen een retailorganisatie persoonsgegevens verzamelt, gebruikt en verwerkt. Voor retailers, groot en klein, die on- en/of offline verkopen, en dus met persoonlijke klant- en personeels data te maken hebben heeft het consequenties. Lees meer over AVG;
Klant- en personeelsgegevens
Een retailer is al een “data beheerder” wanneer het personeel in dienst heeft en online nieuwsbrieven naar haar klanten verstuurd. Ieder persoon over wie je data op wilt slaan moet hier expliciet toestemming voor geven. Bovendien geef je aan welke data je over die persoon opslaat en om welke reden. Wanneer een klant vraagt om zijn of haar gegevens te wijzigen of verwijderen, moet je hier vervolg aan geven. Een aantal voorbeelden waar je als fashion (e)retailer dagelijks mee te maken hebt en welke allen direct vallen onder het verwerken van persoonsgegevens. En dus vallen onder de AVG-wetgeving.
E-commerce dienstverlening
Voor Divide, als leverancier van e-commerce dienstverlening, gelden er ook de nodige aanpassingen en veranderingen ten opzichte van de huidige wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De komende tijd houden wij je op de hoogte rondom ontwikkelingen. Denk daarbij aan ondermeer:
- Bewerkingsovereenkomsten worden verwerkingsovereenkomsten;
- Algemene leveringsvoorwaarden worden geactualiseerd;
- Privacy update (release) wordt uitgebracht in Q1 van 2018. Waarbij we ervoor gaan zorgen dat we aan de nieuwe eisen kunnen voldoen.
Link naar meer achtergrond informatie: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/algemene-informatie-avg
Zelf actie ondernemen
Ondernemers zijn volgens de wet zelf verantwoordelijk. Buiten onze e-commerce dienstverlening zijn er daarom nog meer aspecten waarmee je rekening mee zal moeten houden c.q. beleid op zal moeten gaan bepalen. Laat je hierover op tijd informeren en adviseren.
Houdt berichten en informatie over de AVG goed in de gaten, bijvoorbeeld
via Autoriteit Persoonsgegevens en brancheorganisatie.
STAPPEN OP HOOFDLIJN
1. Breng in kaart welke AVG-maatregelen je treft;
2. Sluit een verwerkersovereenkomst af;
3. Weet welke persoonsgegevens je opslaat;
4. Waarborg de privacy-rechten van betrokkenen;
5. Ken de veiligheidsmaatregelen van leveranciers;
6. Pas je privacy statement aan.
Wij zullen via blogitems, onze supportkennisbank en directe communicatie informatie geven rond relevante e-commerce ontwikkelingen.