Terug
Blog Omnichannel loyalty integratie 25 september 2017 Consumenten hebben meer te kiezen door online aanbod uit binnen- en buitenland. Het wordt essentieel om jouw klanten nog beter te begrijpen en te bereiken, fysiek en online. Loyalty initiatieven welke worden toegespitst rond persoonlijkere benadering, relevantere informatie en meer aandacht voor én van jouw klant versterken de relatie. En de winstgevenheid, loyale klanten een grote impact op omzetprestaties van de retailorganisatie. Lees meer over de integratie van online en offline klantgedrag in twee Big Data praktijkcases.
Eén klant, fysiek en online
Het centraal stellen van de consument over de verschillende kanalen heen brengt veranderingen met zich mee. De ontwikkelingen vragen van bedrijven dat ze creatief omgaan met de mogelijkheden van nieuwe technologieën en vervolgens binnen een omnichannel strategie een visie en roadmap opstellen die past bij hun organisatie. Onder andere Oxener Schoenen en Only for Men maken gebruik van een centrale Big Data omgeving om het fysieke en online consumentengedrag op elkaar aan te sluiten;
Oxener Schoenen Het Oxener Benefit member programma is het loyaliteitsprogramma van schoenenwinkel Oxener Schoenen uit Apeldoorn. Oxener nodigt haar klanten uit om Benefit member te worden en zo haar klanten meer te betrekken en te belonen voor hun loyaliteit. Als member van Oxener kunnen klanten deelnemen aan exclusieve acties, events, ontvangen ze korting op onderhoudsartikelen en sparen ze automatisch 5% over alle aankopen.
Doordat Oxener de klantdata centraal beschikbaar heeft tussen ERP/ POS en het e-commerce platform is het mogelijk een duidelijker beeld van de klant te schetsen en nog beter te bedienen. De consumentendata wordt op de fysieke winkelkassa en de webshop centraal geactualiseerd en verrijkt. Door één klant, één wachtwoord en één algehele synchronisatie van de data is Oxener Schoenen nog beter in staat relevanter te zijn in marketinguitingen. De Mijn Account omgeving geeft de klant direct inzicht in onder andere alle transacties, ook de fysieke winkelaankopen en het actuele shoptegoed (loyalty puntenstand) welke direct en het gehele jaar besteed kan worden, fysiek in de winkel of bij een webshop transactie.
Personal pricing Welke doelgroepen ontvangen welke producten op welk moment en via welke communicatiekanalen? Vanuit een rijke en actuele database ontstaan er nieuwe creatieve ideeën zoals bij Only for Men met De Pot:
Bij Only for Men kan je als consument sparen voor unieke activiteiten en aantrekkelijke deals. Bij elke euro die een consument besteedt worden er 10 Potpunten verdiend. Op basis van de gespaarde Potpunten zijn er drie categorieën; brons, zilver of goud. Afhankelijk van de categorie ontvangt de consument diverse persoonlijke voordelen. Hoe hoger de categorie, hoe meer voordeel. Zo krijg je bijvoorbeeld in de winkel en in de webshop een persoonlijke prijs op diverse artikelen. Personal pricing biedt de mogelijkheid om klanten of klantgroepen een speciale prijs te bieden. Prijsgroepen zijn bijvoorbeeld te definiëren op basis van;
* Verengingen die worden gesponsord;
* Klanten app gebruikers;
* VIP klanten met een bepaalde status;
* Medewerkers van een bedrijf;
* Familie (van medewerkers) en (branche vreemde) collega ondernemers;
* ‘Ambassadeurs’ van de winkel(organisatie).
Praktijkvoorbeeld personal pricing | unieke prijsweergave met
Jouw prijs na ingelogd en herkend te zijn:
Personal pricing uitgelicht:
Van transactionele naar relationele business Het e-commerce platform van Divide is schaalbaar en flexibel en heeft zich bewezen binnen diverse omnichannel architecturen met ontsluiting van koopgedrag op klantniveau (single sign-on). Er is binnen de fashion retail grote hoeveelheden gegevens beschikbaar. De uitdaging is om grip op Big Data te krijgen en deze effectief te combineren en te ontsluiten. Divide heeft een model ontwikkeld om een retailorganisatie met fysieke winkels stap voor stap te helpen bij de transformatie en integratie van digitale- en fysieke kanalen. Van Big data naar Smart data.
Waar staat jouw organisatie?