Terug
Blog Nederlanders zijn Europees kampioen retourneren 10 oktober 2024 Rond de 45% van de consumenten stuurt één of meerdere items van hun online bestelling terug naar de webshop. Een retourzending kost een webshop gemiddeld €12,50 per retour. Dat retouren een uitdaging zijn hoeven we je als e-commerce manager niet te vertellen. Een dubbele uitdaging zelfs; zowel financieel als milieutechnisch. De kosten van retouren zijn voor webshops aanzienlijk en de miljoenen pakketten veroorzaken een enorme CO2-uitstoot en afvalstromen.
Net als wij werken Tailor Digital samen met fashion retailers en vinden we elkaar vaak in de uitdagingen die fashion retailers ervaren. De financiële last voor webshops en de milieuvervuiling baren Anoesjka Raateland, Paid Specialist bij Tailor Digital zorgen; “Consumenten hebben geen idee wat de impact is van hun retourpakketten.” "Wat als ze zich dit wél zouden beseffen?”
Samen met Tailor Digital, Berden Fashion en de experts van de Universiteit van Tilburg heeft Anoesjka een online experiment uitgevoerd onder ruim 2000 consumenten, waarbij zij een zetje (een nudge) gegeven werden om de beste keuze te maken. De consumenten namen onbewust deel aan een test in de online winkelmand omgeving waarbij er 3 varianten werden getoond; de huidige checkout, variant A met een financiële nudge waarbij er gewezen werd op de kosten van een retour en variant B met een ecologische nudge waarbij gewezen werd op de effecten op het milieu.
De resultaten laten zien dat dit een veelbelovende oplossing kan zijn en een stap in de goede richting is voor het retour probleem binnen e-commerce. Benieuwd naar de resultaten?
Lees hier het hele artikel .
Ook een A/B test opzetten? Zowel Divide als Tailor Digital helpen je graag.