Binnenkort komt Google met een update, welke het verplicht maakt voor bezoekers toestemming te verlenen om vanuit een webshop bepaalde gegevens te delen.
Er zijn reeds meerdere aankondigingen geweest vanuit Google dat dit vanaf maart 2024 een verplichting gaat worden voor webshops. Divide heeft hier vanuit meerdere klanten inmiddels vragen over ontvangen, dus de moeite waard daar iets meer uitleg aan te geven. In dit blog item geven we uitleg welke veranderingen er doorgevoerd worden vanuit Google en wat voor impact dit op jullie webshop kan hebben.
De Consent Mode V2 is een functie die gekoppeld wordt aan de cookiebanner van een webshop. Zo kunnen websitebezoekers bepalen welke informatie verzameld mag worden. De Divide webshops hebben deze cookiebanner reeds in alle webshops verwerkt waarbij expliciet aangegeven dient te worden of bepaalde marketingcookies opgeslagen mogen worden. Deze consent zorgt ervoor dat er geen gegevens worden verzameld van de bezoeker, waar zij geen toestemming voor heeft gegeven.
Deze consent kan vervolgens in Google Tag Manager worden gebruikt om te bepalen welke data wel óf niet wordt afgevuurd naar Google. Om dit in Google Tag Manager goed in te richten, hebben wij ten tijde van de AVG cookie implementatie een document gedeeld.
Dit document is hier te downloaden.
Vanuit Google wordt er momenteel reeds specifieke toestemming vereist voor:
- ad_storage: tracking voor advertentiedoeleinden
- analytics_storage: tracking voor analytische doeleinden
- functionality_storage: tracking voor functionele doeleinden
- personalization_storage: tracking voor persoonlijke aanbevelingen
- security_storage: tracking voor beveiligingsdoeleinden
Vanuit Divide worden er server-side calls gedaan naar Google om ervoor te zorgen dat de data zo accuraat mogelijk is en er geen afhankelijkheid is van de frontend van de webshop.
Doelgroepen definiëren
Vanuit de data die naar GA4 wordt gestuurd is het mogelijk om bepaalde doelgroepen te definiëren voor Google Ads. De hierboven genoemde vereiste toestemmingen zitten hier reeds in verwerkt.
Indien jullie als retailer op de bovenstaande wijze doelgroepen definiëren, dan is het noodzakelijk dat er een update geplaatst wordt op jullie webshop vanuit Divide. Er dient dan namelijk op de server side calls vanuit de webshop een upgrade gedaan te worden. Hierbij worden de definities die Google vereist voor het opbouwen van doelgroepen naar GA4 gestuurd.
De nieuwe vereiste toestemming zijn:
- ad_user_data: regelt de toestemming voor het delen van advertentie gerelateerde gebruikersdata met Google
- ad_personalization: regelt de toestemming voor gepersonaliseerde Google-advertenties
Samenvattend
In Google Tag Manager dienen de nieuwe consent parameters toegevoegd te worden. Dit kan een online marketing partij voor jullie doen.
Indien jullie via GA4 doelgroepen opbouwen en gebruiken voor Google Ads, dient er aan de server side calls van de webshop een upgrade gedaan te worden door Divide.
Omdat wij niet kunnen zien of jullie gebruik maken van deze doelgroepindeling zullen wij de update proactief doorvoeren op jullie webshop. De werkzaamheden zullen worden doorgevoerd via de Enhancement overeenkomst.
Mocht je nog vragen hebben aan de hand van dit bericht, neem dan contact op met je accountmanager.