Terug
Blog Wat zijn de Core Web Vitals? 25 mei 2023 In 2021 heeft Google drie User Experience metrics toegevoegd. Dit zijn de Core Web Vitals. Deze bepalen vanuit het UX-aspect hoe bezoekers de snelheid van jouw pagina ervaren. Als bedrijf wil je dat je bezoekers snel en tevreden door jouw site kunnen navigeren en zo snel mogelijk terecht komen bij de informatie waar ze naar op zoek zijn.
De Core Web Vitals bestaan uit drie verschillende factoren. Laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit. Om ervoor te zorgen dat je slaagt voor de Core Web Vitals moet tenminste 75% van je gebruikers een goede ervaring hebben voor deze drie metrics.
Largest Contentful Paint (LCP) De Largest Contentful Paint (LCP) is meestal een afbeelding, video of een groot tekstblok. Om te slagen voor de LCP moet je ervoor zorgen dat het dit element binnen 2.5 seconden wordt geladen, dit kan per bezoekers verschillen, omdat de netwerkomstandigheden niet voor iedereen hetzelfde is. Een goede LCP zorgt ervoor dat de bezoeker doorheeft dat er iets gebeurt.
First Input Delay (FID)
FID is de vertraging tussen het moment dat je op iets klikt of tikt, zoals een link of een knop, en het moment dat de browser op uw actie reageert en deze begint te verwerken. Om ervoor te zorgen dat je bezoekers een goede gebruikerservaring heeft wil je de FID onder de 100 milliseconden houden.
Cumulative Layout Shift (CLS) Bij deze metric wordt er door Google gekeken naar hoe visueel stabiel de pagina’s op jouw website zijn. Hierbij wordt er gekeken naar onverwacht schuivende elementen die de layout van de pagina veranderen, waardoor je gebruikers ergens op kunnen klikken wat niet de bedoeling was.
Waarom je wilt slagen voor de Core Web Vitals Wanneer je slaagt voor de Core Web Vitals (op field data) ben je er zeker van dat je bezoekers een goede ervaring heeft. Een goede gebruikerservaring zorgt er net als bij andere CRM voor dat de bounce en conversie verbeteren. Naast het verbeteren van de gebruikerservaring kan het er ook voor zorgen dat je een hogere ranking krijgt. Overigens wel tot een bepaalde hoogte. Stel dat een andere webshop slaagt niet voor de Core Web Vitals, maar jij wel, betekent dit niet dat je beter zal ranken dan andere spelers op de markt. In net als bijna ieder scenario, blijft content nog steeds koning. Maar stel dat je enigszins hetzelfde presteert op alle andere ranking factoren, maar jij hebt een betere Core Web Vitals score dan een concurrent dan zorgt dit ervoor dat jij boven hen zal komen te staan in de ranking.
Ook voor Google Ads zijn de Core Web Vitals interessant, want het hebben van een goede website draagt bij aan de quality. In een aantal cases hebben wij gezien dat de kosten per klik (CPC) met 20 tot 25% kunnen dalen. Divide ondersteunt Bij Divide willen we je graag ondersteunen in het optimaliseren van websitesnelheid. Door gebruik te maken van RUMvision kunnen wij inzichten krijgen in hoe jouw verkeer de website ervaart (RUM = real user monitoring). Aan de hand van de verkregen inzichten kunnen wij voor jullie de juiste optimalisaties doorvoeren. Bij vragen over de verdere aanpak rondom RUMvision voor het optimaliseren van websitesnelheid, kun je contact met ons opnemen. Je kunt ons bereiken via verkoop@divide.nl
Klantensessie Divide: "Meer omzet en loyale klanten met Real User Monitoring"
Op 14 november heeft Divide in samenwerking met Roderik en Jordy van RUMvision een webinar gegeven. Hierwin werd het belang van de Core Web Vitals en Performance toegelicht en is de tool inhoudelijk bekeken. Bekijk het webinar hieronder!
VIDEO