Terug
Blog Shoeby rolt succesvolle, flexibele verzendstrategie uit met Sendcloud 2 juni 2022 Eindhoven, 31 mei 2022 – Om de bezorgervaring naar een hoger niveau te tillen, slaan Shoeby en Sendcloud de handen ineen. De exclusieve samenwerking tussen Divide en Sendcloud, Europa’s snelst groeiende verzendplatform, helpt retailer Shoeby om gemakkelijk producten te verkopen en verzenden via zowel hun online webwinkel als via de 240 fysieke winkels. Met deze integratie zet Shoeby een volgende stap in het verzenden van bestellingen en zijn de internationale plannen dichterbij dan ooit.
De populariteit van afhaalpunten wordt met de opkomst van de vele pakketkluizen en samenwerkingen tussen grote spelers als Bol.com en Albert Heijn in de voeten gewerkt. Aangezien 71 procent van de consumenten flexibiliteit in bezorging een belangrijk element vindt, willen consumenten zelf bepalen waar, hoe en wanneer ze hun bestelling ontvangen of ophalen. Shoeby heeft de klantervaring hoog in het vaandel en wil de consument hierbij graag tegemoet komen door de juiste bezorgervaring aan te bieden.
Online en offline versterken elkaar
Consumenten krijgen bij Shoeby daarom de mogelijkheid om een bestelling te laten thuisbezorgen of om deze op te halen in een van de winkels. De fysieke winkels van Shoeby, tevens DHL-punten, functioneren hierbij als mini-warehouses. Dit leidt tot een complexe logistieke uitdaging waarbij Divide, het omnichannel e-commerce platform voor retailorganisaties, een passende oplossing heeft ontwikkeld. Het voorraadbeheer tussen het magazijn en de verschillende winkels worden op elkaar afgestemd, waardoor online en offline bestellingen soepel naast elkaar bestaan.
“Dit systeem werkt top, maar we merkten dat er nog meer winst te behalen viel op het gebied van verzendingen”, zegt Adrie Kappen, Project & Process Improvement Manager bij Shoeby. “Samen met Divide zijn we daarom op zoek gegaan naar een verzendplatform waarmee we het verzendproces konden optimaliseren. Met Sendcloud kunnen we klanten altijd op de hoogte houden van de verzendstatus van hun pakket: of deze nou aan huis of in de winkel geleverd wordt.”
Het is voor online webwinkels, en zo ook voor Shoeby, van essentieel belang dat de snelheid in het orderpicken wordt behouden en dat de kans op fouten tot een minimum wordt beperkt. Een geautomatiseerd software systeem zorgt ervoor dat verzendsystemen aan elkaar gekoppeld zijn en het proces daardoor efficiënt en effectief verloopt. Bovendien wordt de klantcommunicatie naar een hoger niveau getild, omdat de consument van iedere stap binnen het verzendproces een gepersonaliseerde update ontvangt.
“Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om verzending. Flexibel bezorgen biedt de uitkomst om aan de hoge verwachtingen te voldoen”, aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud. “Ook voor het thuis laten bezorgen van bestellingen werkt Shoeby met een set-up om te kijken of de order vanuit het magazijn óf vanuit een van de winkels verstuurd moet worden. De uitdaging hierbij is dat orders niet alleen in het warehouse, maar ook in winkels gepickt moeten worden en het dus voor al het personeel makkelijk moet zijn om een order te picken en het verzendlabel uit te draaien. In de praktijk kost dit altijd meer tijd dan verwacht. Het efficiënt inrichten van dit proces bespaard tijd en geld.”
“Voordat we de samenwerking aangingen met Divide en Sendcloud, kostte het ons 25 seconden om in ons magazijn één label te printen. Het inpakken van een order kost ons gemiddeld 10 seconden, waardoor we nog 15 seconden stonden te wachten totdat het etiket geprint was. Met de Sendcloud integratie wordt een label nu in 9 seconden geprint. Vermenigvuldig deze besparing met de honderdduizenden orders en je ziet vanzelf hoeveel tijd ons dat bespaart. In totaal is dat nu al 1 FTE”, aldus Adrie.
Bekijk hier het artikel: Shoeby rolt succesvolle, flexibele verzendstrategie uit met Sendcloud - Emerce