Terug

Blog

Nieuwe Europese anti-witwasregels hebben invloed op online cadeaubonnen

Met ingang vanaf 1 juli is er wetswijziging actief in Nederland ter voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, de zogeheten AMLD5. Deze nieuwe Europese anti-witwasregels zijn hoofdzakelijk bedoeld om het gebruik van anonieme prepaid creditcards bij het witwassen van geld tegen te gaan. De invoering van deze wetgeving heeft impact op het accepteren van online cadeaukaarten waaronder FashionCheque en VVV Giftcards. 

Het gevolg is dat een deel van de online betaling met een online giftcard niet meer dan € 50,00 mag bedragen. Het restant van de betaling kan op een andere manier worden voldaan, bijvoorbeeld met IDEAL of creditcard. Dit geldt alleen voor het inwisselen van een giftcards in de webshops en niet bij fysieke winkels. In een fysieke winkel mogen bedragen van meer dan € 50,00 worden besteed. Eind juni heeft Intersolve, het bedrijf dat de meeste online cadeaubonbetalingen verwerkt, het maximum van 50 euro ingesteld. 

Invloed op eigen' giftcards?
Het maximum van 50 euro geldt alleen voor cadeaubonnen die je op veel plaatsen kunt inwisselen, zoals de VVV-cadeaukaart, de Boekenbon, FashionCheque, etc. Bonnen die je bij maar één specifieke winkel kunt gebruiken, zoals die van De Bijenkorf, Bol.com of HEMA, vallen niet onder de EU-regel. Omdat je die maar bij één partij kunt inleveren en niet worden gezien als een elektronisch betaalmiddel.

KANSEN
De 'eigen' cadeaubon wordt zoals je hebt kunnen lezen online niet negatief beïnvloed door de wetgeving, dit biedt extra kansen. Vanuit verschillende kanten hebben wij het verzoek gekregen in een oplossing te voorzien voor het (geautomatiseerd) verkopen van cadeaubonnen via de webshop. 

Belangrijkste argumenten:
  • Vanuit Omnichannel strategie een voorwaarde dat online verkoop en activatie geautomatiseerd kan worden gefaciliteerd richting de consument;
  • Behoefte om consumenten ook digitale versie van cadeaubon te laten bestellen die direct per e-mail (PDF) binnenkomt en daarmee real-time bruikbaar in winkel én webshop;
  • Huidige aanpak (indien van toepassing): als artikel verkopen via de webshop geeft veel administratief werk achteraf. Cadeaubon is immers geen artikel maar een betaalmethode;
  • Overige commerciële voordelen (die verkoop ervan zouden moeten stimuleren):
    - 80% geeft meer uit dan waarde van de cadeaubon waarde. 
    - 10% levert cadeaubon niet in “gratis geld”. 
    - 30% Bezoekt voor het eerst jullie winkel (nieuwe klant).

Via een SIG ontwikkeling (Special Interest Group) gaat het online cadeaubonen initiatief worden gestart, contact jouw account manager (Divide) voor de status van ontwikkeling. 

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.