Terug

Blog

Hoe zichtbaar ben jij?

Werk aan de winkel in de kledingbranche

Door de mate van zichtbaarheid heerst er een duidelijke tweedeling in de kledingbranche. Deze scheidslijn wordt binnen de fashion retail met name veroorzaakt door de stevige concurrentie en het veranderende consumentengedrag. Zit je met je winkel(s) op een aansprekende locatie(s) met een geïntegreerde e-commerce omgeving dan is de kans op snelle groei aannemelijk. Zit je met je winkel op een minder prominente locatie of ben je online minder goed zichtbaar, dan is groei minder vanzelfsprekend. Naar verwachting zet deze tweedeling in 2020 zich verder voort, en dat is voelbaar. Waar één op de vijf fashion retailers meer dan 10 procent groei realiseerde, zag meer dan de helft van hen de omzet vorig jaar krimpen. Ruim een kwart van de ondernemers had zelfs te maken met een omzetdaling van 10 of meer procent.

Snelle groei van online-omzet

Zichtbaarheid blijkt uit het onderzoek van ABN AMRO van groot belang. Zowel de locatie van de winkel in de winkelstraat als de online aanwezigheid bepalen in hoeverre een retailer zichtbaar is. De kwaliteit van het assortiment en de service blijven daarbij wel doorslaggevend voor het succes van een onderneming.
 
Mede door de digitalisering groeit de online-omzet sterk. Het online aandeel is er namelijk voor verantwoordelijk dat de algehele groei van de branche met twee procent is toegenomen. Anders gezegd: wanneer we de online-omzet niet mee zouden rekenen, dan was de totale omzet zelfs met 5 procent gedaald. Dat blijkt als we naar Figuur 1 kijken. Daar zien we dat fashion retailers die minder dan 10 procent van hun omzet uit online halen, hun totale omzet van vorig jaar met 5 procent hebben zien dalen. In het onderzoek van ABN AMRO en Locatus zien we dat de kledingbranche 15 procent van de omzet uit online verkopen behaalt. Daarbij is de verwachting dat de online verkopen in de toekomst nog meer zullen toenemen.


Online strategie moet bij het bedrijf passen

Door deze overtuigende cijfers zal het voor veel fashion retailers verleidelijk zijn om het aandeel online verkopen te verhogen. Echter moet je hier als fashion retailer goed over nadenken en moet het geen doel op zich worden. 
.
Bedrijven moeten goed nadenken over hun online strategie die bij het bedrijf past. Volgens ABN AMRO blijft de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal en is een ‘omnichannel-strategie’ vooral kansrijk wanneer fysiek en online goed geïntegreerd worden. 

In de competitieve markt van fashion is het van belang dat je fysieke winkels aansluiten op de online activiteiten. Je proces en IT-architectuur daarop inrichten is een must. Integratie met bestaande POS technologie en ERP processen maakt het implementeren van omnichannel doorgaans complex door de diversiteit aan kanalen en het gedrag van klanten. Het centraal stellen van de consument over de verschillende kanalen heen brengt dan ook veranderingen met zich mee.

In de ideale omnichannel architectuur vervult een big data oplossing (zoals dat van tritonX) de rol van Customer Data Platform (CDP). Deze big data omgeving vormt daarmee de centrale locatie van klantdata en faciliteert loyalty features zoals:
  • Single Sign-On: alle klantdata centraal en real-time beschikbaar voor alle relevante touchpoints zoals: e-commerce en POS;
  • Personal Pricing: tailormade pricing voor klant(groepen);
  • Couponing: klantgebonden promoties.
Digitalisering op de winkelvloer
De Digitale Sales Assistent is een tool waarbij je klanten een echte omnichannel (winkel)ervaring biedt. De Digitale Sales Assistent wordt gezien als een mobielvriendelijke front-office die tal van verkoopondersteunende klant- en artikeldata veilig en snel beschikbaar stelt aan medewerkers op de winkelvloer en de klantenservice. 

Hulp bij een passende omnichannel-strategie

Er is  werk aan de winkel voor fashion retailers. Het zal niet eenvoudig zijn om groei te realiseren, maar aan de hand van een passende omnichannel-strategie is het zeker wel mogelijk. Daarbij kan Divide je helpen. Wij ondersteunen fashion retailers met het bepalen van een passende omnichannel-strategie. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Neem dan eens contact met ons op.

Bron: ABN AMRO - Werk aan de winkel in de kledingbranche
De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.