Terug
Blog De impact van loyaliteit 9 september 2019 Loyaliteitsprogramma’s vormen een steeds belangrijker wordende factor in de retail. Want door loyaliteit te belonen kun je als retailer het verschil maken. Zeker in de wereld van e-commerce waar het verzamelen van data een belangrijke rol speelt. Door alle ontwikkelingen, nieuwe technologieën en data die zich in rap tempo aandienen, verandert het koopgedrag van de consument. Ze kunnen namelijk overal en wanneer ze maar willen op elke plek terecht. Daarom concurreer je niet alleen meer met lokale concurrenten, maar met de hele wereld.
Het belang van loyalty Door de toename van e-commerce zien we dat de loyaliteit van klanten afneemt. Consumenten zijn niet meer vanzelfsprekend gebonden aan de lokale winkels. Daarom hebben ze nu zoveel meer keus dan voorheen en met de bezorgservice aan huis hoeven ze nog nauwelijks moeite te doen om iets in huis te halen. Dit komt doordat het aanbod via e-commerce zo groot is. Aan de andere kant, wanneer je zelf actief bent met e-commerce biedt het je wel heel veel nieuwe kansen op. Want op het moment dat een consument een beslissing maakt op jouw webshop, heb je toegang tot heel veel waardevolle data. En om te kunnen concurreren met andere retailers is het daarom niet alleen belangrijk dat je omnichannel werkt, maar dat je ook inzet op een moderne en daarmee gepersonaliseerde loyalty aanpak. Om klantenbinding te creëren is het belangrijk dat je als retailer werk maakt van loyalty. Je biedt klanten namelijk iets aan waardoor ze eerder geneigd zijn om terug te komen. Daarmee beloon je niet alleen het koopgedrag van jouw klant, je genereert ook meer omzet vanuit een klant. Via de oplossing “tritonX” is de klant altijd in beeld en heb je de mogelijkheid om een samenhangende en persoonlijke winkelervaring te bieden. De transactie, data en klantgegevens van het e-commerce platform worden real-time uitgewisseld met de uitgebreide data van het Customer Data Platform (CDP). Dit houdt in dat op elk moment alle data beschikbaar is, ook in de winkel. Daardoor kun je creatiever omgaan met loyalty oplossingen en innoveren naar het nieuwe loyalty 3.0. Het draait bij loyaliteit niet alleen om het voltooien van een aankoop, maar vooral ook op het belonen van het koopgedrag en het verzamelen van nieuwe data. Daarbij vult tritonX de e-commerce oplossingen van Divide heel goed in aan. De oplossing: Een samenwerking met tritonX tritonX maakt het mogelijk om een 360 graden beeld van een klant te creeëren. Dit doen ze door alle marketinggegevens te verzamelen en bij elkaar te brengen. De bij elkaar gebrachte gegevens kun je als retailer combineren met de gegevens uit Divide.NOW om relevantie te creëren en gericht te targetten in een relevante context. Bijvoorbeeld door gesegmenteerde e-mail marketing. Daarnaast kun je met Personal Pricing nog creatiever omgaan met loyalty acties. Met Personal Pricing biedt je klanten of hele klantgroepen de mogelijkheid om een gepersonaliseerde prijs aan te bieden. Deze nieuwe manier van loyalty kan worden toegepast via coupons in tritonX, welke beschikbaar zijn via de kassa, webshop, en loyalty-App. De samenwerking tussen Divide en tritonX is dan ook een belangrijke stap op de weg van big-data naar smart-data.
Ben je benieuwd hoe jij loyalty kan toepassen in jouw omnichannel architectuur of wil je weer weten over de oplossingen van tritonX?
Neem dan contact met ons op, dan nodigen we je graag uit voor een kop koffie.